چکیده:
اگرچه برخی نظریههای اقتصادی از جمله نظریههای مزیت نسبی و مطلق از آزادسازی تجارت بین کشورها حمایت میکنند اما وابستگیها و خطرهای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... باعث شده است که کشورها بر استفاده از محصولات داخلی تاکید نموده و حتی به صادرات نیز روی آورند. در مرکز زنجیرهای که به خرید محصولات داخلی منجر میشود، مصرفکنندگان قرار دارند زیرا تا زمانیکه مصرفکنندگان محصولات داخلی را خریداری ننمایند، افزایش در تولید محصولات داخلی نمیتواند راه حل مقابله با محصولات وارداتی باشد. در کشورهای مختلف پژوهشهایی پیرامون عواملی که میتوانند مشتریان را به خرید محصولات داخلی سوق دهند انجام شده است اما عوامل بدست آمده متعدد و در برخی موارد نیز نتایج بهدست آمده متناقض بوده است. پژوهش حاضر با بررسی جامع پژوهشهای منتشر شده، در نهایت 35 مطالعه مختلف در قالب 25 مقاله را با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار CMA2 مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاکی است متغیرهای کیفیت و نگرش به ترتیب با اندازه اثرهای 493/ 0 و 297/ 0 بیشترین تاثیر و متغیرهای قومگرایی و هنجار با اندازه اثرهای 294/ 0 و 226/ 0 کمترین تاثیر بر قصد خرید محصولات داخلی داشتند. اما متغیر قضاوت محصول تاثیر معناداری بر قصد خرید محصولات داخلی نداشت.
خلاصه ماشینی:
طراحی الگوی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات داخلی با رویکرد فراتحلیل قاسم بخشنده ، علی کاظمی دریافت: 20/01/1397 پذیرش: 16/02/1397 چکیده اگرچه برخی نظریههای اقتصادی از جمله نظریههای مزیت نسبی و مطلق از آزادسازی تجارت بین کشورها حمایت میکنند اما وابستگیها و خطرهای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و...
در کشورهای مختلف پژوهشهایی پیرامون عواملی که میتوانند مشتریان را به خرید محصولات داخلی سوق دهند انجام شده است اما عوامل بدست آمده متعدد و در برخی موارد نیز نتایج بهدست آمده متناقض بوده است.
پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی جامع مطالعههای منتشر شده، عوامل موثر بر قصد خرید محصولات داخلی را شناسایی و با استفاده از رویکرد فراتحلیل مورد تجزیهوتحلیل قرار دهد؛ سپس متناسب با مهمترین عواملی که در مطالعههای گذشته شناسایی و تحلیل شده است اقدام به ارائه پیشنهادهایی جهت ترغیب مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی نماید.
جدول 1: محاسبه اندازه اثر عوامل موثر بر قصد خرید محصولات داخلی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) در روش فراتحلیل حداقل تعداد مطالعههای لازم برای آزمون یک فرضیه، 5 مطالعه معنادار است (Thompson et al.
جدول 6: نتایج آزمون معناداری اندازه اثر هر فرضیه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آورده شده در جدول (6) حاکی است که متغیر کیفیت با اندازه اثر 493/0 بیشترین تاثیر و متغیر هنجار با 226/0 کمترین اندازه اثر بر قصد خرید محصولات داخلی دارند.
این نتیجه بهدست آمده با 6 مطالعهای که به بررسی تاثیر کیفیت بر قصد خرید محصولات داخلی پرداخته بودند نیز همخوانی داشت.