چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ویژگیهای بازخورد مؤثر بر انگیزش دانشجویان در یادگیری بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و مطالعه میدانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 4435 نفر از دانشجویان جهاد دانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 92-91 بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جوامع محدود 153 مورد تعیین و نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد. به منظور توصیف دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصدها) و برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون مدل با استفاده از شاخصهای CMIN/DF ، RMSEA،GFI ،AGFI ، NNFI(TLI)، NFI، CFI و IFI نشان داد که مدل برازش مناسبی با دادهها دارد. نتایج نشان دادند از دید دانشجویان سه ویژگی نوع، زمانبندی و ساختار بازخوردی که دریافت کردهاند از طریق تأثیر بر عوامل انگیزشی یادگیری، بر انگیزه دانشجویان برای یادگیری تأثیر داشته و در این میان زمانبندی بیشترین تأثیر را داشته است. همچنین از میان ویژگیهای سهگانه بازخورد مؤثر تنها زمانبندی بازخورد بوده است که بر عوامل بهداشتی یادگیری دانشجویان تأثیر داشته است و ویژگیهای ساختار و نوع بازخورد بر عوامل بهداشتی یادگیری مؤثر نبودهاند.
خلاصه ماشینی:
لذا میتوان چنین بیان کرد که بازخورد در محیطهای آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال پژوهشها نشان داده است به علت کمبود بازخورد، احتمال دور شدن دانشجویان از محتوا یا محیط آموزشی وجود دارد (Ertmer, Richardson, Belland, Camin, Connolly et al.
مروری بر پیشینه مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که بازخورد و رفتار بین فردی استاد و دانشجو بر انگیزش اثر دارد، همچنین مرتبط بودن و مناسب بودن بازخورد نیز بر انگیزش دانشجویان مؤثر است (El, Tillema and Van Koppen , 2012)؛ همچنین نشان داده شده است که از دید دانشجویان هر دو نوع بازخورد کلامی مثبت و منفی میتواند محرکی قوی برای بهبود عملکرد و انگیزش باشد و بازخورد مثبت به وضوح احتمال بیشتری برای ایجاد و توسعه روابط مثبت و تمایل بیشتر برای یادگیری خواهد داشت و در بسیاری از دانشجویان مشوق و انگیزهای برای عمل است (Kannappan, Yip, Lodhia, Morton & Lau , 2012)؛ عروجلو و واحدی (Oroujloua and Vahedi, 2011) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که انگیزش و نگرش نیروهای محرکی برای یادگیری هستند و انگیزش نیروی محرکی برای حفظ یادگیرنده در فرآیند طولانی و خستهکننده یادگیری است.
لذا هدف این پژوهش تعیین تأثیر ویژگیهای سه گانة بازخورد مؤثر از سه منظر نوع، ساختار و زمانبندی آن بر انگیزش دانشجویان برای یادگیری (از دو بعد عوامل بهداشتی و انگیزشی بر مبنای تئوري دو عاملي هرزبرگ) است.
لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای بازخورد مؤثر بر انگیزش دانشجویان به منظور یادگیری است.