چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی سال تحصیلی 92-93 بود. طرح پژوهش از نوع شبهه آزمایشی و با استفاده از پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور سه کلاس از دانشآموز پایه سوم راهنمایی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته. همچنین یک پکیج آموزشی بر مبنای 11 اصل بازخورد جهت اجرای بازخورد نوشتاری و شفاهی تهیه گردید. گروههای آزمایشی به مدت 15 جلسه بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم را دریافت کردند ولی گروه گواه به روش سنتی آموزشی بدون بازخورد به کار خود ادامه داد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بعد از ارائه بازخورد در خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، تفاوت معناداری ایجاد شد. اگرچه تفاوت معناداری بین بازخورد کتبی و شفاهی مشاهده نشد، اما مقایسه میانگینها نشان داد که بازخورد کتبی از بازخورد شفاهی مؤثرتر بود. بنابراین، ارائه بازخورد مؤثر و مناسب بر اساس اصول مدنظر موجب ارتقای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی میشود.
خلاصه ماشینی:
ایران، سمنان چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی سال تحصیلی 92-93 بود.
Keywords: Oral feedback, written feedback, educational achievement, students, self- regulated learning مقدمه بازخورد یکی از مؤلفههای یادگیری و آموزش است و نقش حیاتی در موفقیت و یادگیری دانشآموزان دارد.
بازخورد کلاسی معلم میتواند روی ادراک دانشآموزان از توانایی و کوشش آنها به شیوه نسبتاً آشکار و مستقیم تأثیر بگذارد (Blumenfeld, Hamilton, Bossert, Wessels, and Meece, 1983; cited by Shahraray, 2010)، و میتواند به عنوان یک راهبرد موجب افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان شود (Shute, 2008; Mitrovic, Ohlsson, & Barrow, 2013; Saeed, Lodhi, Sadiq, Hashmi, Sami, Dustgeer, and Ahmad, 2013).
یافتههای پژوهشی نشان میدهد که بسیاری از دانشآموزان موفق میتوانند راهبردهای شناختی خود را تنظیم و کنترل کنند، و مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی و فراشناختی پیشبینی کننده خوبی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هستند (Voerman, Paulien, Korthagen, Simons, 2012; Bembenutty, 2010; Scharf & Baldwin, 2007; Charlotte, Gerhard, Hans, 2008; Ao-man-chih,2006; Shirdel, Mirzaeian, and Hassanzadeh, 2013 ) با توجه به ضرورت بررسی عوامل مؤثر در افزایش یادگیری خودتنظیمی و همچنین نیاز به ارزشیابی تجربی اثر بخشی بازخودهای نوشتاری و شفاهی بر میزان موفقیت تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان، اهمیت انجام این پژوهش، احساس شد.
در این پژوهش مشخص شد که بازخورد معلم چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی میتواند موجب بهبود عملکرد دانشآموزان در یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی شود.