چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان مشارکت دبیران در مدیریت با توجه به سبکهای تفکر آنان در مدارس متوسطه شهر نقده در سال تحصیلی 92-91 بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه بود، که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و با استفاده از فرموال کوکران 145دبیر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه میزان مشارکت در مدیریت حسینی (1389) در مقیاس هفت درجهای لیکرت استفاده شد. میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه سبکهای تفکر96/0α = و میزان مشارکت در مدیریت 94/0α = به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرم افزار spss نسخهی 19تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ابعاد مشارکت در مدیریت با توجه به سبکهای تفکرمتفاوت بوده و سبکهای تفکر قانونی، آزاداندیش، اجرایی، الیگارشی و آنارشی بیشترین میانگین را داشتند.
خلاصه ماشینی:
Keywords: Teachers, thinking style, participant in management, high schools مقدمه فرایند مدیریت در مدارس امروزی با انبوه چالشها مواجه است؛ پیچیدگی فعالیتها و روابط انسانی در مدارس حاضر افزایش یافته است.
بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که با 95 در صد اطمینان بین میزان درجه مشارکت دبیران با توجه به سبکهای تفکر نوع اول، نوع دوم و نوع سوم تفاوت معنادار وجود دارد.
بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که با 95 در صد اطمینان بین میزان قلمرو مشارکت دبیران با توجه به سبکهای تفکر نوع اول، نوع دوم و نوع سوم تفاوت معنادار وجود دارد.
بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که با 95 در صد اطمینان بین میزان حدود مشارکت دبیران با توجه به سبکهای تفکر نوع اول، نوع دوم و نوع سوم تفاوت معنادار وجود.
بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که با 95 در صد اطمینان بین میزان مبنای مشارکت دبیران با توجه به سبکهای تفکر نوع اول تفاوت معنادار وجود.
بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که با 95 در صد اطمینان بین میزان سطوح مشارکت دبیران با توجه به سبکهای تفکر نوع اول تفاوت معنادار وجود دارد.
Effect of participative management and traditional styles on creative high school teachers in the city of Kermanshah, Quarterly Journal of New Thoughts on Education ,Vo5,No1,pp96-111.