چکیده:
امروزه، باتوجه به اهمیّت حضور و مشارکت کلّیه دست اندرکاران در اجرای برنامههای توسعه گردشگری، بهره گیری از یک الگوی مدیریتی مطلوب و یکپارچه میتواند ما را درتدوین سیاستها هماهنگ با برنامههای توسعه، شرایط را برای حضور و بهره گیری از تمامی سرمایههای اجتماعی و مادی دست اندرکاران این صنعت، با تقویت بسترهای مشارکتی بخش خصوصی بازارگردشگری فراهم سازد.
بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصها و طراحی الگوی حکمروایی مطلوب در صنعت گردشگری ایران میباشد. این پژوهش بصورت کاربردی- توسعه ای کیفی و براساس نظریه روش داده بنیاد انجام شده و جامعه آماری آن شامل اساتید دانشگاهی رشته مدیریت گردشگری، مدیران سازمان، نمایندگان مجلس و فعالان صنعت گردشگری بوده اند. نمونه آماری شامل 26 نفر از این افراد است که با ترکیبی از روش نمونه گیری هدف مند قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شده اند. مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با سئوالات ازپیش تعیین شده، با مقایسه دادهها در کدگذاری باز، محوری و انتخابی تا مرحله اشباع نظری و تفکیک مقولات فرعی و اصلی انجام گرفته است. و از برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از روش نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین(1998) استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده، 3 شاخص، مدیریت یکپارچه، امنیت و نگرش به بازارهدف، را بهعنوان شاخصهای ظهوریافته از پژوهش درقالب الگوی حکمروایی مطلوب گردشگری است. این الگوی، راهبردی نوین در اصلاح شیوههای مدیریت موجوداست، و پیامد آن توسعه و اشتغال پایداردرصنعت گردشگری است. در پایان تحقیق با پیشنهادهایی به جهت ارتقاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت گردشگری، مدیریت یکپارچه در سیاست گذاریهای سازمان، همگام با مشارکت تمامی بخشهای دولتی، خصوصی و انجمنها در ایران است.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگوي حکمروايي مطلوب گردشگري در ايران ناصرامينيان ١-ميرعليسيدنقوي 2 تاريخ وصول :١٣٩٦/٠٤/٠٨-تاريخ پذيرش :١٣٩٦/١٢/٠٩ چکيده : امروزه ،باتوجه به اهمّيت حضورومشارکت کّليه دست اندرکاران دراجرايبرنامه هاي توسعه گردشگري،بهره گيريازيک الگويمديريتيمطلوب ويکپارچه ميتواندمارادرتدوين سياست هاهماهنگ بـابرنامـه هـاي توسعه ،شرايط رابرايحضوروبهره گيريازتماميسرمايه هاياجتماعيوماديدست اندرکاران اين صنعت ، باتقويت بسترهايمشارکتي بخش خصوصيبازارگردشگريفراهم سازد.
اين پژوهش بصورت کاربردي-توسعه ايکيفـيوبراسـاس نظريـه روش داده بنيـاد انجام شده وجامعه آماريآن شامل اساتيددانشگاهيرشته مديريت گردشـگري،مـديران سـازمان ،نماينـدگان مجلس وفعالان صنعت گردشگريبوده اند.
شرايط عّلي پديده : توضيحات مصاحبه شوندگان درپاسخ به سؤال ١،مربوط به شرايط عّلي حکمروايي مطلوب گردشگري، مديريت ناکارآمددرسازمان ميراث فرهنگي وگردشگري،نبودسندجامع توسعه گردشگري،اصلاح ساختارنظام اداريوبوروکراتيکي سازمان گردشگري،اصلاح دربرنامه هاي توسعه گردشگري،پاسخگوييبه خواسته هاي دست اندرکاران وايجادنظارت کارآمدتربرسازمان گردشگريايران ،مخصوصادرامورماليومصارف بودجه قوّت بيشتريبه خودگرفته است .
فشارهايسياسياسنادبالادستيبرنامـه هـاي توسـعه گردشـگري،فشـاروخواسـته هـاي دسـت انـدرکاران صـنعت گردشـگريدرراسـتايبهبـود فرآيندهاوافزايش کيفيت خدمات ارائه شده به ذينفعان وگردشگران ،ظهورديدگاه هاينوين درمديريت جهاني ،سياست گذاريو برنامه ريزيتوسعه صنعت گردشگري،مطالبات فعّـالان بخش خصوصيودست اندرکاران ،گردشگران وانجمن هاي صنفيوانتظارات روزافزون آنان برايدريافت خدمات باکيفيت ودرکوتاه ترين زمان ميباشد.
و راهبردحکمرواييمطلوب باشاخص هاي آن ،به عنوان يک مدل آرمان گرايانه مديريتياست که به يـک پـاردايم فکـريويـک نظريـه عمليـاتيوکـاربرديتبـديل شـده اسـت (صـفريو همکاران ،١٣٩٥).
براياين منظور؛نيازمندحضورومشارکت فعال کليه ذينفعان بخش عمومي وفعالان بخش خصوصي درساختارهاي اجتماعي همانند انجمن هاي تخصصيگردشگري(پارلمان گردشگري)است که براين اساس نماينده گان اين انجمن درفرآيندهايتصميم گيريباسازمان گردشگريايران مشارکت واجماع مينمايندو اين سازمان براساس شاخص هاي حکمروايي مطلوب درراهبردهاي مديريتي کلان خود تغييرات ايجادنموده وبالحاظ نمودن نگرش رقابتيدرمقاصدگردشگري،راه رابراي حضورومشارکت همه دست اندرکاران فراهم مينمايد.