چکیده:
اهمیت برقراری روابط خوب میان جوامع میزبان و گردشگران به دلیل مواجه گردشگران با آداب ورسوم و فرهنگهای متفاوت، موجب شد که کدهای جهانی اخلاق گردشگری از اهمیت ویژه برخوردارشوند. لذا با پیروی از اصول دهگانه کدهای جهانی اخلاق گردشگری، رضایتمندی گردشگران رغم خواهد خورد و نیز اثرگذارترین نوع تبلیغات، یعنی تبلیغات شفاهی را برای جوامع میزبان به ارمغان میآورد. به دلیل اهمیت موضوعات ذکر شده در صنعت گردشگری، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر رضایتمندی و همچنین تاثیر میزان رضایت آنها را بر تبلیغات شفاهی گردشگران وارده به ایران، میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی – همبستگی است. بدین منظور با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 384 نفر از گردشگران خارجی در ایران با استفاده از روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظر این افراد بررسی و از طریق استفاده از تکنیک معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان دهنده وضعیت رضایتمندی گردشگران از وضعیت اجرا و پیادهسازی کدهای جهانی اخلاق گردشگری است و همچنین تاثیر مثبت بهبود وضعیت کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر روی افزایش رضایتمندی گردشگران تایید شد و نیز نشان داده شد که رضایت گردشگران بر تبلیغات شفاهی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
تاثير کدهاي جهاني اخلاق گردشگري بر رضايتمندي و تبليغات شفاهي گردشگران ورودي به ايران رضامالمير،١حامددهقانان 2 تاريخ وصول :٩٦/١/٢٣-تاريخ پذيرش :٩٦/١٢/٩ چکيده اهميت برقراريروابط خوب ميان جوامع ميزبان وگردشگران به دليل مواجه گردشگران باآداب ورسوم و فرهنگ هاي متفاوت ،موجب شدکه کدهايجهانياخلاق گردشگريازاهميت ويژه برخوردارشوند.
موضوع موردمطالعه درپژوهش حاضر،کم وبيش نظر محققان رابه خودجلب کرده است واين امرحکايت ازاهميت موضوع وضرورت انجام تحقيقات بيشتردراين زمينه رادارد،اماشيوه ارتباط ويکپارچگيمتغيرهاييکه درپژوهش حاضراستفاده شده اند،درهيچ يک ازپژوهش هاي قبليديده نشده است ومدل پژوهش حاضرسعي داردازاين لحاظ بادرنظرگرفتن روابط مهم بين کدهاي ده گانه اخلاق گردشگريورضايتمنديوتبليغات شفاهيگردشگران به بررسيجنبه هاي نوين درصنعت گردشگريبپردازد.
درواقع سوال اصلياين تحقيق اين است که اجراوپياده سازي(وبهبود وضعيت )کدهايجهانياخلاق گردشگريتاثيرمعناداريدررضايتمنديگردشگران ورودي به ايران دارد؟ورضايتمنديگردشگران چه تاثيريبرتبليغات شفاهيآنهادارد؟ مباني نظري پژوهش 1 کدهاي جهاني اخلاق گردشگري : مجموع ده کدجهاني که توسط سازمان جهاني گردشگري منتشرشده است وبه حقوق گردشگران درکشورهاي خارج ازوطنشان اشاره دارد،ميباشد.
سوالات پرسشنامه اين تحقيق ترکيبيازپرسش هاي استانداردونيزپرسش هايياست که با توجه به متن کدهايجهانياخلاق گردشگريمنتشرشده ازسويسازمان جهانيگردشگري تنظيم شده است وموردتاييداساتيدداخليصاحب نظردرصنعت گردشگريقرارگرفته است .
پژوهش حاضررابطه بين اجراوپياده سازيکدهايجهانياخلاق گردشگريورضايتمندي گردشگران همچنين اثرآنهارابرتبليغات شفاهيمعنادارومثبت بيان ميکند،تفاوت اين پژوهش بامطالعات وتحقيقات مشابه دراين است که مادراينجابراياولين بارنقش وتاثير تک تک عوامل وزيرمجموعه هاي کدهاي جهاني اخلاق گردشگري رادررضايتمندي گردشگران بررسينموده ايم ،درحاليکه درتحقيقات مشابه تنهاتاثيريکيازعوامل موثر همچون امنيت ،حمل ونقل ،تاثيرخدمات توروکيفيت خدمات ،بررضايت گردشگران را بررسينموده اند.
همچنين پيشنهادميشودباتوجه به يافته هاي تحقيق که اشاره براثرمثبت رضايت بر تبليغات شفاهيدارد.
United nation world tourism organization, Global code of ethics for tourism for the responsible tourist and traveller.