چکیده:
هدف کلی پژوهش ارزیابی مؤلفههای کارآفرینی در برنامه درسی تجربهشده دانشجویان کارشناسی دانشگاه کابل در سال تحصیلی 93-92 بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه کابل بود (4590 نفر). بر اساس فرمول کوکران 346 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهینه شده انتخاب شدند. برای ارزیابی کارآفرینی در گام اول چارچوب کارآفرینی تدوین شد، در گام دوم بر اساس آن ابزار ارزیابی مؤلفههای کارآفرینی در برنامه درسی تجربهشده تحقیق ساخته شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 88/0 بود. روایی ابزار مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. در بخش آماری از میانگین، انحراف استاندارد و آزمون T تستها، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. که بهوسیله نرمافزار spss و lisrel پس از تحلیل دادهها یافتههای نشان داد که چارچوب کارآفرینی دارای اعتبار است. بعد غالب کارآفرینی در برنامهدرسی تجربهشده، مقوله موقعیتشناسی است. در کل وضعیت کارآفرینی از حد متوسط پایینتر بود. بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد، اما بین کارآفرینی دانشجویان دانشکدههای مختلف تفاوت معنادار مشاهده میگردد. بیشترین مؤلفهای که در برنامه درسی تجربهشده شیوع شده، مؤلفة خلاقیت و نوآوری و کمترین آن مقوله کنترل درونی بود.
خلاصه ماشینی:
Abstract The goal of study was the evaluation of the entrepreneurship components in the experienced curriculum from perspectives of fourth year undergraduate students at Kabul university in the academic year of 2013-14.
بخش آموزش ایندیانا (Indiana educational centre, 2010) برنامه درسی را تعامل طراحیشده دانشآموزان با محتوای آموزشی، مواد، منابع و فرایند ارزشیابی برای حصول اهداف آموزشی تعریف میکند همچنین برنامه درسی فرصتهای یادگیری و مجموعهای از رفتارهای قابل آموزش است در نوع شناسی برنامه درسی نشان میدهد که برنامه درسی بهطورکلی به چهار سطح قابل تقسیم 1- برنامه درسی طراحیشده، 2- برنامه درسی مورد انتظار، 3- برنامه درسی اجراشده 4- برنامه درسی تجربهشده است (Brown, 2006).
به اعتقاد وین و بروس (Wine & Bruce, 2003) برنامه درسی تجربهشده توسط فراگیران، بالاترین سطح برنامه درسی است؛ یعنی نمیتوانیم فرض نمود که تنها به این دلیل که دانشکدهها دارای برنامه درسی تدوینشده هستند، یادگیری رشد یافته نیز بهسادگی رخ میدهد، بلکه باید ملزوماتی را در اختیار آنها قرار داد تا برخی از فرصتهای رشد را که در دانشکده وجود دارد کشف کنند و این موضوع نیازمند توجه و دقت در تجارب، نگرشها، مهارتها و احساسات مثبت و منفی دانشجو نسبت به عملکرد خود و محیط دانشکده است که در برنامه درسی تجربهشده منعکس میشود (Mohammadi, 2008).
Evaluation of undergraduate science education according to students' entrepreneurship skills (case study: Shahid Beheshti University).
"Factors affecting the development of entrepreneurship from the perspective of the graduates of Tehran University in Tehran entrepreneurs and managers in order to provide a suitable model curriculum orientation in educational sciences (Management and Planning School)".
Quality of university curriculum, Journal of Research and Higher Education programs, No. 5, pp.