چکیده:
<span style="line-height: 115%; letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش<br />حاضر بهمنظور بررسی میزان درک دانشجو- معلمان آموزش علوم تجربی از ماهیت علم<br />تجربی در مراکز تربیتمعلم استان تهران انجام شد. روش پژوهش مذکور، توصیفی - زمینهیابی<br />است. جامعة آماری پژوهشی تمامی دانشجو - معلمان زن و مرد رشته آموزش علوم تجربی<br />است که تعداد آنها 300 نفر بودند. با توجه به تعداد کمحجم جامعه برای نمونهگیری<br />از روش سرشماری استفاده گردید. برای اندازهگیری درک دانشجو- معلمان از ماهیت علم<br />تجربی از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط<br />متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی سازه آن نیز از طریق تحلیل عاملی<br />اکتشافی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ (84/0=)<br />محاسبه شد. دادههای پژوهش از طریق آمار توصیفی (مانند فراوانی، درصد فراوانی انحراف<br />معیار) و آمار استنباطی (مانند آزمونتی و همبستگی) با استفاده از نرمافزار </span><span style="line-height: 115%; letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 12pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">spss</span><span style="line-height: 115%; letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"> مورد تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که<br />دانشجو - معلمان آموزش علوم تجربی درک درست و کافی از ماهیت کلی علم تجربی و مؤلفههای<br />آن (مبانی فلسفی علم تجربی، مراحل مختلف روش علمی و دستاوردهای علم تجربی) ندارند<br />و بین سابقه تدریس دانشجو - معلمان آموزش علوم تجربی و درک آنها از ماهیت علم<br />تجربی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین عملکرد دانشجو - معلمان با درک<br />ماهیت علم تجربی همبستگی معنیداری وجود داشت و از نظر جنسیت نیز در درک ماهیت<br />علمی تفاوت معنادار مشاهده شد.</span>
خلاصه ماشینی:
روش علمی، دستاوردهای علم تجربی، مبانی فلسفی علم تجربی، ماهیت علم تجربی، آموزش علوم تجربی Understanding of Student Teachers of Science Education from the Nature of Science:) A Case Study of Tehran Teacher Training Centers Mohamad Zaheri, Saber Abdolmaleki, , Lila Farjadmand 1 Educational research, Tehran, Iran.
مقدمه در اوایل قرن بیستویک بر اساس پیشرفتهایی که درزمینة تکنولوژی و فناوری رخ داد باعث ایجاد تغییراتی در آموزشوپرورش در حوزه آموزش علوم (Science Education)، تکنولوژی و فناوری شد که بیشترین این تغییرات بر یادگیری مادامالعمر سواد علمی (Scientific literacy) دانشآموزان تأکید دارند (Liu, 2009؛ Lederman et al,2013 ) دانشآموزی که دارای سواد علمی است مسائل علمی و فناورانه را بهخوبی درک میکند، مسائل جامعه را بهطور علمی نقد میکند و زیر سؤال میبرد، بهصورت منطقی تصمیمگیری میکند و دارای زندگی مسئولانه و رضایت بخشی است (Hazen, 2015 & Trefil, 1991, as cited in Abdolmaleki & maleki).
امروزه در نظامهای آموزشی دنیا دستیابی به سواد علمی، برای همه دانشآموزان، به هدف اصلی در برنامه درسی آموزش علوم تبدیل شده است (Kamisah & Neelavany,2010; Turiman et al,2012; Bybe & Bruc, 2006; Osborne, 2007; American Association for Advancement of Science, 1993; National Research Council,1996; Organisation for Economic Co-operation and Development ,2007;Abdolmaleki et al,2014;Amaniet al,2005).
ماهیت علم بهعنوان یک بخش اساسی در پژوهش آموزش علوم و همچنین یک جزء اساسی بهمنظور دستیابی به سواد علمی تبدیل شده است (McComas,2014;AAAS,1993,1989;Next Generation Science Standards,2013; Holbrook &Rannikmae, 2009;Abdolmaleki et al,2015;Lederman et al,2013, Abd-El-Khalick,2013).