چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی پایه سوم و چهارم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای رویکرد زمینه محور است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیل محتوا است. جامعة آماری این پژوهش کتابهای علوم اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 است. حجم نمونه این پژوهش شامل کتابهای علوم اجتماعی پایه سوم و چهارم دوره ابتدایی است. ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق فرم تحلیل محتوا است که این فرم با توجه به مؤلفههای رویکرد زمینه محور تهیه شده است. بهمنظور تعیین روایی ابزار تحقیق از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت استفاده گردید. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از فرمول هولستی 90/0 محاسبه گردید. برای تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی پایههای سوم و چهارم ابتدایی از یک فرم کدگذاری شده استفاده گردید، در مرحله اول واحدهای فعال و غیرفعال کتابهای علوم اجتماعی دو پایه مشخص گردید، در مرحله دوم واحدهای غیرفعال حذف گردید و در مرحله بعد واحدهای فعال بر مبنای مؤلفههای رویکرد زمینه محور کدگذاری شدند و در مرحله بعد دادههای حاصل از یافتههای تحقیق با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که در هر دو کتاب به رویکرد زمینه محور بهطور متوسط توجه شده است. در هر دو کتاب مورد تحلیل به مؤلفههای رویکرد زمینه محور بهطور نامتعادل توجه شده است. در هر دو کتاب به مؤلفههای یادگیری معنادار، کسب شایستگی علمی، ایجاد موقعیتهای حل مسئله بیشتر از سایر مؤلفهها توجه شده است و به مؤلفههای درگیر شدن دانشآموزان در کارهای گروهی و فراهم ساختن زمینه پرورش استدلال علمی بسیار کم توجه شده است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد زمینه محور مریم رضایی*، پرستو بلمانه، غلامعلی احمدی 1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.
چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی پایه سوم و چهارم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای رویکرد زمینه محور است.
برای تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی پایههای سوم و چهارم ابتدایی از یک فرم کدگذاری شده استفاده گردید، در مرحله اول واحدهای فعال و غیرفعال کتابهای علوم اجتماعی دو پایه مشخص گردید، در مرحله دوم واحدهای غیرفعال حذف گردید و در مرحله بعد واحدهای فعال بر مبنای مؤلفههای رویکرد زمینه محور کدگذاری شدند و در مرحله بعد دادههای حاصل از یافتههای تحقیق با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، رویکرد زمینه محور، علوم اجتماعی، دورة ابتدایی Analyze the contents of social science books in the third and fourth grades of the elementary school according to the components of context-base approach Maryam Rezaie, Parasto Belmaneh, Gholam Ali Ahmadi 1 Phd student in curriculum studies at Tehran Shahid Rejaei Teacher Training University,Iran.
بدین منظور در مرحله عملیاتی محقق، ابتدا 20 درصد از کتاب علوم اجتماعی پایه سوم و چهارم ابتدایی را انتخاب نمود و در مرحله بعد، این واحدها را با استفاده از نظرات خود و بر اساس مؤلفههای رویکرد زمینه محور مورد تحلیل قرار دادند و نتایج را در اختیار محقق قرار دادند.
نتایج جدول (1) نشاندهندة این است که به رویکرد زمینه محور در کتاب علوم اجتماعی پایه سوم ابتدایی بهطور متوسط توجه شده است.