چکیده:
هدف مقاله حاضر، بررسی طرح یادگیری مشارکتی به شیوة ادارة کشور در کلاس درس با طرح همیار معلم است. این پژوهش در زمرة تحقیقات کمی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش همة دانشآموزان دختر (957 نفر) متوسطه دوم شهرستان کهنوج بودند. 120 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده (68 پایه دهم و 52 پایه یازدهم) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمرات آزمون درس فیزیک که یکی در آبانماه و دیگری در فروردینماه سال تحصیلی 93-92 برگزار شد، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t، آمارههای توصیفی و اندازه اثر استفاده شد. یافتههای مطالعه نشان دادند بین عملکرد دانشآموزان در دو طرح همیار معلم و شیوة ادارة کشور تفاوت معناداری وجود دارد ( ). مقادیر اندازه اثر پایههای دهم، یازدهم و کل نیز این تفاوت معناداری را تأیید و بیان میکنند که عملکرد دانشآموزان در طرح ادارة کشور نسبت به طرح همیار معلم بهتر شده است. پژوهش حاضر به این مطلب تأکید دارد اگر از شیوة یادگیری مشارکتی متناسب با الگوی بومی کشور استفاده شود میتوان در یادگیری دانشآموزان تغییر معناداری را ایجاد کرد.<br /> هدف مقاله حاضر، بررسی طرح یادگیری مشارکتی به شیوة ادارة کشور در کلاس درس با طرح همیار معلم است. این پژوهش در زمرة تحقیقات کمی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش همة دانشآموزان دختر (957 نفر) متوسطه دوم شهرستان کهنوج بودند. 120 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده (68 پایه دهم و 52 پایه یازدهم) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمرات آزمون درس فیزیک که یکی در آبانماه و دیگری در فروردینماه سال تحصیلی 93-92 برگزار شد، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t، آمارههای توصیفی و اندازه اثر استفاده شد. یافتههای مطالعه نشان دادند بین عملکرد دانشآموزان در دو طرح همیار معلم و شیوة ادارة کشور تفاوت معناداری وجود دارد ( ). مقادیر اندازه اثر پایههای دهم، یازدهم و کل نیز این تفاوت معناداری را تأیید و بیان میکنند که عملکرد دانشآموزان در طرح ادارة کشور نسبت به طرح همیار معلم بهتر شده است. پژوهش حاضر به این مطلب تأکید دارد اگر از شیوة یادگیری مشارکتی متناسب با الگوی بومی کشور استفاده شود میتوان در یادگیری دانشآموزان تغییر معناداری را ایجاد کرد.