چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درس علوم مبتنی بر نظریه هوشچندگانه بر خلاقیت دانشآموزان دختر دوره ابتدایی پایه پنجم شهر قروه بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی از نوع پژوهشهای مداخلهای و با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعة آماری این تحقیق شامل کلیة دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایة پنجم شهر قروه بود که تعداد کل آنان 550 نفر بود. نمونة آماری در این پژوهش عبارت بود از 53 نفر از دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایه پنجم شهر قروه بهطوریکه افراد گروه نمونه به شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت تورنس «فرم ب تصویری» استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش درس علوم مبتنی بر نظریه هوشچندگانه بر نمره کل متغیر خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده است. ابعاد خلاقیت از جمله انعطافپذیری، اصالت، بسط و سیالی هم مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد نمرات دانشآموزان در پسآزمون گروه آزمایش افزایش داشته است. بیشترین میزان افزایش نمرات در پسآزمون گروه آزمایش در بعد انعطافپذیری و کمترین آن مربوط به بعد بسط بود. نتایج بیانگر این است که استفاده از این راهبردها برای افزایش خلاقیت دانشآموزان توسط معلمان دوره ابتدایی کاربردی و مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
Effectiveness of science education teaching based on multiple intelligence theory on creativity in 5 grade elementary school girl students Hasan Gharibi, Jalil Aslani, Mehzad Abdolmaleki 1 assistant professor, Psychology, Payam Noor University, Iran 2 assistant professor, Psychology, Islamic Azad University, Hamedan, Iran 3 M.
A student, Educational Science Department, Iran Abstract The aim of this study was to evaluate the effectiveness of science education teaching based on multiple intelligence theory on creativity in 5 grade elementary school girl students' in ghorveh city.
The results showed that the science education teaching based on multiple intelligence theory has been effective.
به منظور بررسی این فرضیه که آموزش درس علوم بر اساس هوشهایچندگانه بر خلاقیت دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پاية پنجم شهر قروه تأثیر دارد، نمرات خلاقیت دانشآموزان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل با هم مقایسه شدند.
به منظور بررسی این فرضیه که آموزش درس علوم بر اساس هوشهایچندگانه بر ابعاد خلاقیت (انعطافپذیری، اصالت، بسط و سیالی) دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایة پنجم شهر قروه تأثیر دارد، نمرات ابعاد خلاقیت (انعطافپذیری، اصالت، بسط و سیالی) دانشآموزان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل با هم مقایسه شدند که نتایج آن در جدول 2 گزارش شده است.
Comparative effectiveness of multiple Intelligence teaching based and traditional teaching methods on educational achievement and attitude to learning of science in 5 –k, Educational innovation magazine, 9(37), 101-120.
(2016) The Effect of designed content based on every Gardner's Multiple Intelligences in interactive gamut on students learning in conservatory school in compound education.