چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین موفقیتخواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان بجنورد به تعداد 2579 نفر تشکیل دادند که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 335 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، چهار پرسشنامة موفقیتخواهی (انگیزه پیشرفت هرمنس، 1970)، پرسشنامة اشتیاق یادگیری (راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، پینتریچ و دی گروت،1990) ، پرسشنامة اهداف پیشرفت (میدلتون و میگلی، 1998) و پرسشنامة معنی تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت،2006) بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظرات اساتید و خبرگان تأیید شد. ضریب پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامة موفقیتخواهی (80/0)، پرسشنامة اشتیاق یادگیری (79/0)، اهداف پیشرفت (79/0) پرسشنامة معنای تحصیلی (79/0) محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین موفقیتخواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد رابطه معناداری وجود دارد. در این میان متغیر موفقیتخواهی دارای بیشترین همبستگی (47/0) و متغیر اهداف پیشرفت نیز کمترین همبستگی (33/0) را با معنای تحصیلی داشتند. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که متغیر های پیشبین 32/0 تغیرات معنای تحصیلی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که بین موفقیتخواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد رابطه معناداری وجود دارد.
واژههای کلیدی: موفقیتخواهی، اهداف پیشرفت، اشتیاق یادگیری، معنی تحصیلی The Study of the relationships between achievement motivation, learning engagement and Goal achievement with meaning of education in Bojnourd high school's students naser bojnourdi shilgani, mahboubeh soleimanpour omran 1 M.
The data collected in this study consisted of four questionnaires achievement motivation (AMT), the learning engagement Questionnaire (MSLQ by Pintrich and De Groot, 1990), Goal achievement (Middleton & Midgley, 1997) meaning of education (MOE) questionnaire (Henderson-King & Smith, 2006).
Keywords: Achievement motivation, Learning engagement, Goal achievement, Meaning of education مقدمه امروزه در تمامی جوامع بشری شاهد تغییر و تحولات لحظهبهلحظهای هستیم که تمام نهادهای مختلف اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
ضرایب استاندارد و غیراستاندارد مدل رگرسیون برای پیشبینی معنای تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت و ابعاد آن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد (جدول 10) که بین متغیر موفقیتخواهی و اشتیاق دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد رابطه مثبت و معنیداری (20/0) وجود دارد.
ضرایب استاندارد و غیراستاندارد مدل رگرسیون برای پیشبینی اهداف پیشرفت از طریق موفقیتخواهی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین موفقیتخواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت بامعنی تحصیل دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد رابطه وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد که بین اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر بجنورد رابطه وجود دارد.