چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشهای در سایه و سبک فرزندپروری والدین بر اضطراب ریاضی دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد. جامعة آماری شامل 48545 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان استان مازندران بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر نمونه تعیین گردید، لذا برای اطمینان از معرف بودن نمونه برای جامعه و تناسب آن با گروههای مختلف تعداد 500 نفر با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی و ابزارهای جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری دیانا بامریند (1973) و اضطراب ریاضی شکرانی (1381) بود و پرسشنامه آموزش در سایه برگرفته از مبانی نظری و پیشینه خارجی طرح است که روایی آن مورد تأیید متخصصان بوده و پایایی سه پرسشنامه به ترتیب 72/0، 92/0 و 72/0 به دست آمد. بهمنظور تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که افرادی که از آموزش در سایه استفاده کردهاند، اضطراب ریاضی کمتری را تجربه کردهاند و همچنین اثر سبک فرزندپروری نیز بر اضطراب ریاضی دانشآموزان معنادار بود.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش حاضر توصیفی و ابزارهای جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری دیانا بامریند (1973) و اضطراب ریاضی شکرانی (1381) بود و پرسشنامه آموزش در سایه برگرفته از مبانی نظری و پیشینه خارجی طرح است که روایی آن مورد تأیید متخصصان بوده و پایایی سه پرسشنامه به ترتیب 72/0، 92/0 و 72/0 به دست آمد.
The research was a kind of descriptive and Diand Bamrin,s Parenting style Inventory(1973), mathematical anxiety (Shokrani, 2002) and shadow education questionnaires were applied to collect the data.
The results indicated that students who applied shadow education experienced less mathematical anxiety and the effect of parenting style on math anxiety was meaningful.
Keywords: shadow educations, parenting styles, mathematical anxiety مقدمه از گذشته نه چندان دور پدیدهای به نام آموزش در سایه در نظام آموزشوپرورش کشور بهطور شتابان شکل گرفت.
تحقیقات نشان میدهد که عوامل مختلفی با اضطراب ریاضی در ارتباط است که از جمله آنها میتوان به سبکهای یادگیری (learning Styles)، آموزش حل مسئله (Problem Solving Training)، خودکارآمدی (Efficacy)، رشته تحصیلی (Field of Study)، کمالگرایی (Perfectionism)، جنسیت (Gender) و عملکرد تحصیلی (Academic Performance) اشاره نمود.
نتیجه تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون اضطراب ریاضی بین گروههای مورد مطالعه به تفکیک رشته تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول شمارة 8 مشاهده میشود که بین گروههای مورد مطالعه در اضطراب ریاضی 05/0 بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشهای در سایه و سبک فرزندپروری والدین بر اضطراب ریاضی دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای فرزندپروری سهلگیر و مستبد با اضطراب ریاضی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.