چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری بود که بهعنوان نمونه 248 نفر از دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه دبیرستانهای شهر اسدآباد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای- چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاسهای پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (BPNS) با پایایی 77/0 انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (AMS) با پایایی 78/0 و مقیاس پیشرفت تحصیلی بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها علاوه بر شاخصهای مرکزی، پراکندگی، رگرسیون، ضریب همبستگی از روش آماری مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS21 و Lisrel8.50 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بهطورکلی مدل فرضی با دادهها برازش دارد. اثر مستقیم بیانگیزگی بر پیشرفت تحصیلی، اثر مستقیم خودفرمانی بر انگیزه درونی و بیرونی و اثر مستقیم پیوستگی بر انگیزه درونی، بیرونی و بیانگیزگی معنادار به دست آمد. اثرات کل پیوستگی بر پیشرفت تحصیلی معنادار شد. بر اساس مدل تدوین شده، نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی توان تبیین 33 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را دارند. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که انگیزش پیشرفت (بیانگیزگی) نقش واسطهای بین متغیرهای نیازهای بنیادین روانشناختی و پیشرفت تحصیلی ایفا میکنند.<br />
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است.
در پژوهشهای خداپناهی و همکاران (2000 Khodapanahi et al,)؛ قدمپور و سرمد (2003 Ghadampoor & Sarmad,)؛ بیابانگرد (2006 Biabangard,)؛ رضاخانی (2007 RezaKhani,)؛ تنهای رشوانلو و حجازی (2009 Tanhaye Reshvanloo & Hejazi)؛ یوسفی و همکاران (2009 Yousefi et al,)؛ خدیوی و وکیلی مفاخری (2011 Khedive & Vakili Mafakheri,)؛ پیرکمالی و همکاران (Pyrkmaly et al, 2013) به بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی پرداخته شده است.
بهمنظور تدوین مدل پیشرفت تحصیلی بر پایة نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، از معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیرها به ترتیب در جدولهای شماره 3 تا 5 ارائه شده است.
/ / شکل 1: الگوی پیشنهادی متغیرهای پژوهش با ضرایب مسیر به دست آمده بحث و نتیجهگیری موضوع این بحث، تدوین مدلی بهمنظور تبیین و پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر پایة نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
نتایج نشان داد مدل معادلات ساختاری پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت از برازش قابلقبول برخوردار است.
The relationship between self-esteem, motivation and academic achievement in the third grade of high schools students in Tehran, Journal of Psychological Studies, Vol. 1, No. 4, 5, pp.