چکیده:
امروزه دانشگاهها باید دانشآموختگانی را با مهارتهایی که بتوانند به طور حرفهای در عصر یادگیری ایفای نقش کنند، تربیت کنند. به همین منظور هدف از مقالهی حاضر «شناسایی مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان دکتری برنامهی درسی» میباشد. با توجه به موضوع پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش مصاحبه باز و عمیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 18 نفر از متخصصان، صاحبنظران و اساتید برنامهی درسی بود و مصاحبه ها تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پیدا کرد، سپس محتوای مصاحبه ها پیاده سازی شد و برای تجزیه و تحلیل محتوای پیاده شده از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز استفاده شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش شامل سه مؤلفهی اصلی توانایی توسعه رشته (شامل 5 زیرمؤلفه) توانمندیهای برنامهریزی درسی (شامل 8 زیرمؤلفه) و توانمندیهای پژوهشی (شامل 9 زیرمؤلفه) بود. با توجه به نتایج پژوهش، فارغالتحصیلان پس از دورهی دکتری برنامهی درسی در مجموع باید بر 22 مهارت در زمینهی رشته برنامهی درسی تسلط کامل داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
3Assistance Professor of Department of Education Sciences in Isfahan University Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran Abstract Today universities should train graduates who professionally able to act in learning period.
Keywords: skills competency, PhD graduates, curriculum, Field development capabilities, Curriculum planning capabilities, Research Capabilities مقدمه رسالت آموزش دانشگاهی در عصر جدید نسبت به گذشته تغییر کرده است.
در این راستا شرکت کننده شماره 12 معتقد است که: (دکتری آموزش عالی، 30 سال سابقه کار، عضو سازمان تألیف کتب درسی، هیأت علمی بازنشسته دانشگاه دولتی) به نظر من از دوران دانشجویی دکتری، دانشجو باید بدونه و بفهمه مشکلات برنامه ریزی درسی چی هست، شناخت صحیحی از مسأله شناسی و آسیب شناسی داشته باشه در رشته اما کار به اینجا ختم نمیشه چون باید دست و آستین بالا بزنه و راجع به این موضوعات پژوهش انجام بده، مقاله منتشر بکنه، موضع گیری علمی داشته باشه بگه من متوجه شدم که فلان برنامه در فلان مقطع دچار چنین مشکلاتی هست، خب بعد از نقد کردن هم مهمه یعنی مهمتر اینه که برای مشکلات راهکار مناسب و کاربردی ارائه بده.
Professional Competency Model graduates of engineering higher education system in Iran: Case graduates of Sharif University of Technology.