چکیده:
در ادبیات نظری حوزه کسبوکار، بر نقش کلیدی بینالمللی شدن شرکت در ارتقای کیفیت کارکردهای سازمانی و نیز متغیرهای نهایی نظیر کارایی و اثربخشی تأکید شده است. با توجه به این مهم و نظر به نقش شرکتهای دانشبنیان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در این پژوهش تأثیر متغیرهای دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی، بر بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط حوزه دانشبنیان کشور بررسی شده است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی است. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت، از 157 شرکت دانشبنیان در سرتاسر کشور جمعآوریشده، برای روایی صوری از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباح و پایایی ترکیبی استفاده شده است. فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS 3 آزمون شده است. یافتهها نشان میدهد، دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی، بر بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت دارد. متغیر تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی نیز نقش میانجی در رابطه دانش بازار خارجی و بینالمللی شدن دارد. بر این اساس لازم است برای کمک به نشر آثار مثبت شرکتهای دانشبنیان بر اقتصاد کشور، توسعه قابلیتهای شناخت دانش بازار و تشخیص فرصتهای کارآفرینی بینالمللی مدیران و دستاندرکاران بهعنوان اولویتهای راهبردی لحاظ شود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این مهم و نظر به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در این پژوهش تأثیر متغیرهای دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی، بر بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط حوزه دانش بنیان کشور بررسی شده است .
یافته ها نشان میدهد، دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی، بر بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان تأثیر مثبت دارد.
بر این اساس لازم است برای کمک به نشر آثار مثبت شرکت های دانش بنیان بر اقتصاد کشور، توسعه قابلیت های شناخت دانش بازار و تشخیص فرصت های کارآفرینی بین المللی مدیران و دست اندرکاران به عنوان اولویت های راهبردی لحاظ شود.
معدود کارهای انجام شده نیز به بررسی تأثیر دانش بازار خارجی در کشورهای توسعه یافته محدود بوده (٢٠١٦ ,Mlinaric) و پژوهش جامعی در مورد ارتباط این دو متغیر در ایران و نیز تأثیر تشـــخیص فرصـــت های کارآفرینانه بین المللی گزارش نشده است .
بنابراین هدف از این پژوهش ، بررسـی تأثیر دانش بازار خارجی بر بین المللی شـدن شـرکت های دانش بنیان با درنظر گرفتن نقش میانجی تشخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی است .
محققان استدلال کرده اند که دانش بازار خارجی برای کسب وکارهای کوچک و متوسط علاقه مند به بین المللی شدن ، ضروری است (٢٠٠٥ ,Zahra ;١٩٩٤ ,McDougall &Ovaitt ).
فرضــیه چهارم : دانش بازار خارجی به طور غیرمســـتقیم و از طریق متغیر میانجی تشـــخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی، تأثیر مثبت بر بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان دارد.