چکیده:
تأمل در پژوهشهای پیشین نشان میدهد که تاکنون در بسترهای اسلامی، پژوهشهای اندکی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی انجام شده است. پژوهش کاربردی و کیفی حاضر، با استفاده از روش روایتی، ابزار مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته و روش نمونهگیری هدفمند، این عوامل را در کارآفرینان اجتماعی فعال در ایران شناسایی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی (باورها و مفروضات اسلامی شامل باور به آخرت و اجر اُخروی، خوشبینی به انسانها، امید به آینده، مسئولیتپذیری اجتماعی و تعهد اجتماعی، انفاق و کمک به دیگران، مأموریتگرایی، برکت و عمران زمین، عوامل روانشناختی شامل شفقت، وجدان و حس خیرخواهی، سرمایه انسانی شامل تجربه کارآفرینانه قبلی، تجربه اجتماعی پیشین و آموزش، ویژگیهای شخصیتی درک شده شامل برونگرایی، استقلالطلبی، توفیقطلبی و مرکز کنترل درونی، سرمایه مالی و اتفاقات خاص دوران کودکی) و عوامل محیطی (ارزشها و رفتارهای خانواده، الگوهای نقش، اقدامات تشکلهای اجتماعی، نگرش مثبت افراد جامعه به کارآفرینی اجتماعی، معضلات اجتماعی در جامعه و عوامل قانونی شامل منافع مالیاتی و سهولت راهاندازی)، از عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی هستند.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی (باورها و مفروضات اسلامی شامل باور به آخرت و اجر اخروی، خوش بینی به انسان ها، امید به آینده ، مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد اجتماعی، انفاق و کمک به دیگران ، مأموریت گرایی، برکت و عمران زمین ، عوامل روان شناختی شامل شفقت ، وجدان و حس خیرخواهی، سرمایه انسانی شامل تجربه کارآفرینانه قبلی، تجربه اجتماعی پیشین و آموزش ، ویژگیهای شخصیتی درک شده شامل برون گرایی، استقلال طلبی، توفیق طلبی و مرکز کنترل درونی، سرمایه مالی و اتفاقات خاص دوران کودکی) و عوامل محیطی (ارزش ها و رفتارهای خانواده ، الگوهای نقش ، اقدامات تشکل های اجتماعی، نگرش مثبت افراد جامعه به کارآفرینی اجتماعی، معضلات اجتماعی در جامعه و عوامل قانونی شامل منافع مالیاتی و سهولت راه اندازی)، از عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی هستند.
» در مورد عوامل اجتماعی-فرهنگی (ارزش ها و رفتارهای خانواده ، الگوهای نقش ، اقدامات تشـــکل های اجتماعی، نگرش مثبت افراد جامعه به کارآفرینی اجتماعی و وجود معضـــلات اجتماعی در جامعه )، روشـــن اســـت که تمام این عوامل بر هنجارهای ذهنی و متعاقبا قصـــد کارآفرینانه اجتماعی تأثیر میگذارند، چرا که هنجارهای ذهنی، اســاســا تحت تأثیر فشــارها و عوامل اجتماعی شکل میگیرند (٢٠٠٨ ,Cote &Ajzen ).
این پژوهش 1 Welter 2 Marx & Engels همچنین دریافت که علاوه بر باورها و مفروضات اسلامی، عوامل فردی دیگری همچون عوامل روان شناختی شامل شفقت ، وجدان و حس خیرخواهی، سرمایه انسانی شامل تجربه کارآفرینانه قبلی، تجربه اجتماعی پیشین و آموزش ، ویژگیهای شخصیتی درک شده شامل برون گرایی، استقلال طلبی، توفیق طلبی و مرکز کنترل درونی، سرمایه مالی و اتفاقات خاص دوران کودکی نیز بر قصـــد کارآفرینانه اجتماعی مؤثرند.