چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و جرات ورزی بر تغییر نگرش دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش حاضر تجربی و از نوع پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش 30 نفر دانش آموز بود که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی نیمی از آن ها در گروه آزمایش و نیم دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش دریافت کرد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسئله و جرات ورزی میتواند نگرش نوجوانان نسبت به مصرف مواد را بهبود دهد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی، مانند مهارتهای حل مسئله و جرات ورزی میتواند برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مورد استفاده قرار گیرد.
Objective
The aim of this study was to investigate the effectiveness of problem-solving and assertiveness skills training in the attitude change toward substance abuse in adolescent girls.
Method
An experimental research design along with pre-test/ post-test/ control group was used for the conduct of the present study. The statistical population of this study consisted of female high school students in Tabriz during the academic year 2016-17. The research sample consisted of 30 students who were randomly selected using random multistage cluster sampling method and were randomly assigned to one experimental group and one control group. The experimental group received the training.
Results
The results of this study showed that problem-solving and assertiveness skills training can improve adolescents' attitudes toward drug use.
Conclusion
Life skills training, such as problem-solving skills and assertiveness can be used to prevent substance abuse.
خلاصه ماشینی:
Schuman, Graef, Janicke, Gray, & 2.
Botvin, Baker, Dusenbury, Tortu, Hommel & Botvin 4.
Fowler, Hansen, Barnato, & Garand از دیگر مهـارت های زندگی که میتواند نگرش و گرایش فرد نســـبت به مصـــرف مواد را تحت تأثیر قرار دهد مهارت جرأت ورزی و رفتار جرأت مندانه اســـت .
پورچناری و گلزاری (١٣٨٨) نیز نشـــان داده اند که آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان منجر به تغییر نگرش آن ها نسبت به سوءمصرف مواد و اعتیاد میشود.
با در نظر گرفتن نقش و اهمیت مهارت های حل مســئله و جرأت ورزی به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در مصــرف مواد، هدف پژوهش حاضــر بررســی اثربخشـــی آموزش مهـارت هـای حـل مســـئله و جرأت ورزی بر تغییر نگرش نوجوانان دختر نسبت به سوءمصرف مواد بود.
همچنین پژوهش بهرامی، معـاضـــدیـان و حســـینی (١٣٩٢) نشـــان داد آموزش مهارت حل مســـئله و تصـــمیم گیری بر کاهش نگرش افراد معتاد نســـبت به اثرات ، خطرات و تمایل به مصـــرف مواد مخدر تأثیر مثبت دارد.
بـه عبـارتی، آموزش مهـارت هـای زنـدگی، مـانند مهـارت هـای مقـابلـه ای و حـل مســـئلـه ، و رفتــار جرأت منــدانـه ، میتوانــد از طریق افزایش مهارت های نوجوانان در مقابله با مســائل و مشــکلات زندگی روزمره و توانمندســـازی آن ها در برابر فشـــارهای گروه همســـالان ، خطر گرایش به مصـــرف مواد را کاهش دهد.
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تغییر نگرش دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر سیرجان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر.
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش گرایش به مواد مخدر بین دانش آموزان .