چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روان شناختی بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری افراد معتاد انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون باگروه گواه در افراد معتاد بود. نمونه این پژوهش 30 نفر از افراد معتاد مراجعه کننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر خرم آباد بود که با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسش نامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال و تاب آوری کانر و دیویدسون به منظور گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد آموزش سرمایه روان شناختی در افزایش انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری در افراد معتاد موثر (0/05> P) میباشد. نتیجهگیری: با آموزش سرمایه روان شناختی، می توان انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری پایین را که از دلایل اصلی روی آوری و تداوم مصرف مواد می باشند در افراد بهبود بخشید.
Objective
The aim of this study was to investigate the effectiveness of psychological capital training in addicts' cognitive flexibility and resilience.
Method
A quasi-experimental research design with pre-test-post-test and control group was used for the conduct of this study. The sample of this study consisted of 30 addicted people who had presented to addiction treatment clinics in Khorramabad, Iran. They were selected in line with entry and exit criteria via random multistage cluster sampling method. The samples units were then randomly assigned to two experimental and control groups. In this research, Dennis, & Vander Wal's Cognitive Flexibility Inventory and Connor-Davidson Resilience Scale were used to collect data.
Results
Data analysis showed that psychological capital training has a significant effect on increasing cognitive flexibility and resilience in addicted people (P<0.05).
Conclusion
By means of psychological capital training, low cognitive flexibility and resilience, which are the main reasons for the persistence of drug use, can be improved in individuals.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد آموزش سرمایه روان شناختی در افزایش انعطاف پذیری شـناختی و تاب آوری در افراد معتاد مؤثر (٠٠٥˂P) میباشـد.
Rohsenow, Sirota, Martin, & Williams, & Wolfe Monti 2.
Zong, Cao, Shi, Wang, & Yan 5.
بنابر آنچه بیان شـد این پژوهش با هدف بررسـی اثربخشـی آموزش سـرمایه روان شـناختی در افزایش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در افراد معتاد انجام شده است 1.
بدین روش که ابتدا تعداد ٣ مرکز ترک اعتیاد از بین مراکز ترک اعتیاد شـــهر خرم آباد انتخاب شـــد و مراجعه کنندگان به این مراکز به پرســش نامه های انعطاف پذیری شــناختی و تاب آوری پاســخ دادند و تعداد ٣٠ نفراز این افراد که نمرات پایین تری در این پرســش نامه ها کســب نمودند به عنوان نمونه انتخاب و ســپس به صــورت تصــادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شـــدند.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضـر بررسـی تأثیر آموزش سـرمایه روان شناختی بر انعطاف پذیری شناختی و تـاب آوری معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شـــهر خرم آباد بود.
آموزش سـرمایه روان شــناختی با طراحی و ارتباط ســازی برای افزایش امیدواری، داشــتن دلبســتگیهای مثبت ، فراگرفتن مهارت های زندگی و ســـازگاری باعث افزایش تاب آوری و نگاه جدید افراد معتاد به خود و تواناییهای خود میشـود.
The effects of cumulative risks and primitive factors on urban adolescent alcohol and other drug use: A longitudinal study of resiliency.