چکیده:
اقتصاد شهری امور مربوط به ابعاد فضایی، مسائل شهری و سیاستهای عمومی دولت محلی را مورد بحث
قرار میدهد. به بیان دیگر میتوان گفت در اقتصاد شهری مواردی چون مخارج دولتهای محلی و
مالیاتها، آموزشوپرورش، مسائل حملونقل شهری، فقر، مسکن، جرموجنایت و علل آن ریشهیابی شده
و مورد بررسی قرار میگیرد. از طرفی استراتژیهای اقتصادی اغلب در سطح شهرها پیاده میشود بنابراین
استراتژیهای اقتصادی با استراتژیهای شهری پیوند مییابد. در این میان یکی از کلیدیترین عوامل در
استراتژهای توسعه اقتصادی شهر، سرمایه و بالتبع آن سرمایهگذار میباشد. به طور کلی سرمایه گذاران با
دیدگاههای زمانی متفاوتی در بازارهای گوناگون با هدف یافتن بهترین فرصت سرمایهگذاری میان انواع
بازارها اقدام به سرمایهگذاری مینمایند. لذا هدف پژوهش حاضر تبیین و اولویتبندی استراتژیهای
منطقه ٤ مشهد در راستای جذب سرمایهگذار میباشد؛ در این راستا ابتدا به شناسایی امکانات و
محدودیتهای داخلی و خارجی منطقه ٤ مشهد در راستای جذب سرمایهگذار پرداختیم سپس امکانات و
محدودیتهای موجود، توسط کارشناسان حوزه شهرسازی از تکنیک دلفی امتیازدهی شده و امتیاز وزنی
هریک از عوامل محاسبه گردیده است؛ مجموع امتیازات هر یک از عوامل داخلی و خارجی به صورت
مجزا محاسبه و از روی بردار بردن آنها، استنباط گردید که استراتژی مطلوب در راستای جذب
میباشد. پس از تدوین استراتژیهای (WO) سرمایهگذار در منطقه ٤ مشهد، استراتژیهای محافظهکارانه مورد تجزیه و تحلیل QSPM این استراتژیهای از طریق مدل ،SWOT محافظهکارانه از طریق تکنیک
قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر آن است که ایجاد زمینه مشارکت بزرگ مالکان و سرمایهگذران به منظور
احداث پروژههای گردشگری و اقامتی و ارتقاء جایگاه اقتصادی شهرداری منطقه از طریق مشارکت با
بزرگ مالکان به منظور ایجاد تاسیسات درآمدزا در اراضی بایر موجود، مطلوبترین استراتژیها در
راستای جذب سرمایهگذار در منطقه ٤ مشهد میباشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این پژوهش سعی برآن بوده که با شناسایی استراتژیهای اقتصاد شهری پیشروی منطقه 4 مشهد در راستای جذب سرمایهگذار علاوه بر ایجاد منبع تأمین درآمد شهرداری منطقه و در نتیجه آن ارتقاء رفاه و بهبود کیفیت سکونت ساکنین؛ بواسطه تزریق سرمایه شاهد رونق اقتصادی در سطح منطقه 4 مشهد باشیم.
جدول شماره 1- پژوهشهای صورت پذیرفته در زمینه اقتصادی شهری و سرمایهگذاری به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود1-3- اهداف پژوهش هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی استراتژیهای اقتصاد شهری در منطقه 4 مشهد در راستای جذب سرمایهگذار و تعیین میزان جذابیت استراتژیهای منتخب برای سرمایهگذاران میباشد.
از نظر هدف، مطالعه حاضر باتوجه به چشم انداز توسعه اقتصادی شهر مشهد، به شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) موجود در منطقه 4 مشهد در زمینه جذب سرمایهگذار پرداخته و با ارزیابی استراتژیهای ممکن، مناسبترین آن را معرفی می نماید.
نمودار 2- تجزیه و تحلیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی به تصویر صفحه مراجعه شود همانطور که از نمودار شماره 2 مشخص است، به منظور جذب سرمایهگذار در منطقه 4 مشهد، احتمال موفقیت استراتژیهای محافظهکارانه بیشتر است بنابراین در ادامه به تبیین این استراتژیهای میپردازیم.
جدول 6- استراتژیهای محافظهکارانه (wo) منطقه 4 شهرداری در زمینه جذب سرمایه گذار به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود 4-5- تشکیل ماتریس کمی برنامهریزی راهبردی (QSPM) باتوجه به ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، استراتژیهایی که باید مورد بررسی قرار گیرند، استراتژیهای محافظهکارانه یا WO (استفاده از فرصتهای محیطی به منظور کاهش و یا رفع ضعفهای داخلی) است.