چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی استرس شغلی برروی کارمندان و هیئت علمی دانشگاه و راهبردهای
مقابله ای که کارمندان و هیئت علمی در برابر استرس بکار می گیرند. روش پژوهش حاضرهمبستگی
می باشد.
جامعه ی آماری: هیئت علمی وکارمندان دانشگاه شهرکردکه در حیطهی کار خود مشغول به کارهستند
و نمونه ی مورد نظر هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تعداد ٤٠ نفر از دانشکده های علوم انسانی علوم پایه
فنی مهندسی و کشاورزی میباشد و نمونه کارمندان با تعداد ٧٠ نفر از دانشکده های ذکرشده و ساختمان
اداری دانشگاه می باشد.
روش کار: کارمندان وهیئت علمی با استفاده ازپرسشنامه ی استرس شغلی (hse) دکتر اسفندیار از ادوپرسشنامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن مورد آزمون قرارگرفتند.
یافته های پژوهش نشان می دهدکه بین میزان حقوق- ساعت کاری – سابقهی خدمت – سن - حمایت
همکار- حمایت مسئولین کارمندان و هیئت علمی و میزان استفادهی آنها از راهبردهای مقابله ای تفاوت
معناداری وجود دارد.
و در پایان این پژوهش پی می بریم که در هر دو گروه افزایش حقوق عامل مهم برای استرس به شمار
میآید زیرا حجم کارها و مسئولیت ها را برای افراد بیشترمی کند اما افزایش سابقه ی کاری مانع استرس
می شود و بعنوان یک راهبرد مقابله با استرس بشمارمی اید.
خلاصه ماشینی:
يکي از مشاغل استرس زا که شايد کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد قشر کارمندان و هيئت علمي مي باشد استرس شغلي به ظاهر در اين مشاغل کمتر ديده ميشود اما در واقع به دليل نو ماهيت اين مشاغل در برخورد با ارباب رجوع ، ارتقاء سمت ، افزايش سابقه کاري و تعيين زمان براي مقدار تدريس و از عوامل ديگر مانند داشتن مسئوليت شغلي و اخلاقي، پاسخگو بودن کارمندان به مراجع بالاتر، الگو قرار گرفتن اساتيد و بسياري از عوامل ديگر همه به نوعي در ايجاد استرس شغلي ميتوانند اين قشر را دچار ٥٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * مشکلاتي در حيطه کار گرداند.
در مقابل اين استرس ها افراد از راهبردهاي متفاوتي براي مقابله با اين فشار کاري از خود نشان ميدهند هدف از انجام اين پژوهش پاسخ دادن به اين سوال است که در قشر گروه کارمندان و هيئت علمي با توجه به اين همه عوامل استرس زاي تاثير گذار برشغل آنان که ميتوانند موجب دگرگوني و تحولاتي در مشاغل آنان گردد اين گروه ، کارمندان و هيئت علمي دانشگاه در مواجهه با اين عوامل استرس زا چه نوع راهبردي استفاده مي کنند وآيا قشر کارمندان وهيئت علمي دانشگاه در استفاده از نوع راهبرد درروياروئي با عوامل استرس زا با يکديگر متفاوت هستند؟ تجريه و تحليل آماري: جامعه مورد نظر، هيئت علمي و کارمندان دانشگاه شهرکرد در سال تحصيلي ٩٣-٩٢ که در حيطه کاري خود مشغول به کار هستند است و نمونه مورد نظر انتخاب شده ، هيئت علمي دانشگاه شهرکرد با تعداد٤٠ نفر از دانشکده هاي علوم انساني، علوم پايه ، دانشکده فني- مهندسي و کشاورزي ميباشد و نمونه کارمندان با تعداد ٧٠ نفر از دانشکده هاي ذکر شده و ساختمان اداري دانشگاه مي باشد.