چکیده:
ارتباط قوی و موثر بین خانه و مدرسه و افزایش مشارکت والدیت امری ضروری است. همان طور که
معلمان در امر آموزش مهارت دارند، به دانش و مهارت برقراری ارتباط موثر با والدین نیز نیازمندند. هر
ارتباطی، صرف نظر از قالب و شکل آن باید با برنامهریزی انجام شود و به عنوان فرضی برای گسترش
مشارکت والدین و در نهایت حمایت از یادگیری دانش آموزان، مورد بهرهبرداری قرار گیرد. هر اندازه
میزان مشارکت و تعامل اولیای خانه و مدرسه برای تامین شرایط مطلوب آموزشی و تربیتی
دانشآموزان بیشتر شود، شاهد رشد کمی و کیفی بیشتر، تربیتی کاراتر و نسلی تربیت یافتهتر خواهیم
بود. در این پژوهش، با در نظر گرفتن دو عامل معلم و والدین و تعامل بین آنها، به بررسی آثار این
تعامل در دوره ابتدایی و نقش این آثار در همسوسازی روش های آموزشی خانه و مدرسه پرداخته شده
است.
خلاصه ماشینی:
از پـدر، مـادر، بـرادر و خـواهر بزرگ تر خود تأثير ميپذيرند، از ماهيت تعامل اوليا با معلمان با تاکيد بر اصول کاربردي ارتباط خانه و مدرسه / ١٦٩ رفتار آن ها الگــو ميگيرند و در بسيـاري از مـوارد در گرايش با صفـات خـوب اخـلاقي يا ويژگيهاي نامطلوب به آنان تأسي ميجويند و در حقيقت والدين با رفتار و عملکرد خويش ، آينده زندگي فرزندان خود را ترسيم خواهند کرد (نيسون ،١ ترجمه کديور ١٣٩٠: ٤).
بدين منظور براي دستيابي به يک روش آموزشي مشترک در برنامه درسي دانش آموزان ، اوليا بايد با معلمان تعامل داشته باشند و معلمان نيز جريان پيشرفت آموزشي و تربيتي بچه ها را به آنان گزارش دهند.
به همين دليل ، جلب مشارکت هاي فکري و عملي اوليا و مربيان در زمينه حل و فصل مشکلات و نيز برقراري ارتباط درست و هماهنگي ميان ١٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * انجمن هاي ياد شده با واحدهاي آموزشي کشور، نيازمند شناخت اهداف انجمن اوليا و مربيان توسط والدين است تا با علاقه مندي و انگيزة بيشتر در مدارس به همفکري بپردازند.
اکثر اوليا تحصيل کرده و کاردان ، کاملا مشتاق و آرزومندند که از طرف معلم گاهي براي همکاري و اظهار نظر به مدرسه دعوت شوند؛ تا آنان نيز به سهم خود بتوانند در مورد پيشرفت وضع تحصيلي و اجتماعي دانش آموزان مشارکت داشته باشند و اين همکاري براي معلم کلاس بينهـايت ضروري و ارزشمنـد است (بازرگان ، ١٣٧٦: ٢٨).