چکیده:
اینستاگرام یک نرمافزار رسانه اجتماعی است و این روزها بطور فزایندهای در حال تبدیل شدن به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار میباشد. این شبکه اجتماعی این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، تامبلر و فلیکر همرسانی کنند. کاربران همچنین میتوانند از فیلترهای دیجیتال برای تصاویرشان استفاده کنند. این امکانات باعث محبوبیت زیاد این شبکه و انتخاب آن از سوی کاربران بعنوان ابزار تجاری سودمند شده است. در این مطالعه موردی با بررسی 12 پست از اکانت اینستاگرام دوناتهای دانکین تلاش شده تا به درک برندسازی این شرکت از طریق تئوری چارچوبسازی پرداخته شود. براساس این تحقیق مشخص شد که آنها از نام برند، لوگو، رنگها و تصاویر محصولاتشان بهره میبرند تا یک ارائه قوی از برند خود داشته باشند. اما این شرکت در ایجاد این تصور که برندشان مشتری محور (فردمحور) است ناتوان بوده است؛ زیرا به ندرت از متن، تصاویر یا ویدیوهایی که نمایانگر طرفدارانشان باشد یا آنها را نیز شامل شود استفاده کردهاند.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق با بررسی اکانت اینستاگرام دوناتهای دانکین، استراتژیها و المانهای (عناصر) استفاده شده به منظور تقویت برند را مشخص کرده و تلاش میکند تا اگر چارچوبهایی توسط شرکت در پلتفرم رسانههای اجتماعی استفاده شده آن را بیابد.
تئوری چارچوبسازی هدف از این مطالعه این بوده است که با بررسی برندسازی دوناتهای دانکین به وسیله اینستاگرام دریابد که آیا چارچوبسازی در دستورکار استراتژی رسانه اجتماعی شرکت بوده است یا خیر؟ تئوری چارچوبسازی بر این ایده استوار است که "یک موضوع را میتوان از چشماندازهای متفاوتی مورد بررسی قرار داده و بگونهای تفسیر شود که پیامدهای چندگانهای دارد" (Chong & Druckman, 2007: 103).
تحقیقات زیادی بر این موضوع انجام شده است که یکی از آنها در بخش مطالعات برندسازی، تحت عنوان "نقش رسانههای اجتماعی در برندسازی: مطالعه بر روی رسانههای اجتماعی استفاده و ترویج تاثیرات برند، اعتماد و وفاداری" در بالا مورد بحث قرار گرفت (Bevins, Ibid).
این پستها همچنین به منظور اینکه دیده شود آیا جنبههای دوستانه یا سرگرمی داشتهاند مورد بررسی قرار گرفتهاند همانطور که در استراتژی کلی رسانههای اجتماعی و تعیین موقعیت برندسازی اینستاگرام دوناتهای دانکین توصیف شده است.
و گرچه تئوری چارچوبسازی نتوانست چارچوب نظری قوی برای تحلیل برندسازی دونات دانکین در اینستاگرام باشد، استفاده شرکت از تاکتیکها و استراتژیهای برندسازی، هم بصورت بصری و تصویری و نیز در قالب متن و نوشتار، میتواند در قدرت بخشی این برند در رسانه اجتماعی یاریگر باشد.
How to develop a strong visual brand on social media, Retrieved April 26, 2015, from http://blog.