چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش جنسیت، سن و تحصیلات در رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور در جنوب فارس به تعداد 4000 نفر بود. نمونه آماری شامل 145 نفر از این دانشجویان بود که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای؛ هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه استاندارد خلاقیت سلطانی بوده است. عمدهترین نتایج پژوهش نشان داد، بین مؤلفههای خودآگاهی و خودانگیزی هوش هیجانی و همچنین بین کل هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان پسر، رابطه مثبت و بین مؤلفه مهارت اجتماعی با خلاقیت آنها رابطه منفی وجود دارد؛ نتایج آزمون Z فیشر نشان داد که بین مؤلفههای خودآگاهی، مهارت و کل هوش هیجانی با خلاقیت پسران و دختران، بین مؤلفه خودانگیزی با خلاقیت دانشجویان با مدرک فوق دیپلم و لیسانس و بین مؤلفه خودانگیزی با خلاقیت دانشجویان در سنین مختلف تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که در دانشجویان پسر، تنها متغیر خودآگاهی در یک گام و در دانشجویان دختر، متغیرهای خودانگیزی و خودکنترلی در دو گام، بیشترین همبستگی چندگانه را با پیشبینی خلاقیت دانشجویان داشته است.
خلاصه ماشینی:
رابطه مؤلفه هاي هوش هيجاني با خلاقيت دانشجويان دانشگاه پيام نور 1 با نقش تعديل کننده جنسيت ، سن و تحصيلات The Relationship between Components of Emotional Intelligence and Students’ Creativity in Payame Noor University and the Moderating Role of Gender, Age and Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٣/٢٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٦/٠٦/٠٨ مهدي اميري× Mahdi Amiri اکبر پرتابيان ×× Akbar Partabian هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي -Abstract: The aim of this descriptivecorrelational study was to investigate the role of نقش جنسيت ، سن و تحصيلات در رابطه gender, age and education in relation to the linkمؤلفه هاي هوش هيجاني با خلاقيت دانشجويان between components of emotional intelligenceدانشگاه پيام نور بود.
نتايج پژوهش چان (٢٠٠٥) در دانشگاه هنگ کنگ نيز نشان داد که ارتباط مثبت معني داري بين هوش هيجاني و خلاقيت ادراک شده توسط کودکان وجود دارد؛ همچنين نمره هاي خلاقيت و هوش هيجاني با سن و جنس آزمودنيها تغييري نکرد.
نتايج به دست آمده از آزمون t مستقل نيز نشان داد که بين هوش هيجاني و خلاقيت دانشجويان دختر و پسر در پيش بيني پيشرفت تحصيلي آنها تفاوت معني داري وجود ندارد.
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر، نقش جنسيت ، سن و تحصيلات در رابطه بين هوش هيجاني و خلاقيت دانشجويان دانشگاه هاي پيام نور بررسي شد.