چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کلی تحلیل محتوای کتب علوم اجتماعی و فارسی(بخوانیم)دوره ابتدایی از منظره آموزه های ترافیکی درکتب مقطع ابتدایی کشور)کتب علوم اجتماعی و فارسی(بخوانیم)) انجام شده است، روش پژوهش از نوع کیفی بر اساس تحلیل محتوا بوده، بررسی کتب نمونه مورد نظر صرف ا بر اساس آموزه های ترافیکی و تحلیل محتوای مطالب و تصاویر انجام شده است. یافته های کلی نشان داد که علیرغم تغییرات محتوایی و توجه به مفاهیم ترافیکی در دروس مرتبط، نیاز به تغییرات محتوایی_تصویری در سایر دروس که مستقیم ا به محتوای ترافیکی مرتبط نیستند، ضرورت داشته تا نقش آموزش پنهان و غیر مستقیم در انتقال ارزش های اجتماعی برجسته تر مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي: آموزش ترافيک ، پيام هاي ترافيکي، تحليل محتوايي_تصويري کتب دوره ابتدايي، روانشناسي ترافيک 1 مقدمه و بيان مسئله اجتماعي شدن يا جامعه پذيري مفهومي است که به توصيف و تبيين چگونگي رفتارهايي مي پردازد که فرد را قادر مي سازد تا با فرهنگ جامعه خودش سازش يابد.
کاربرگ شماره ٩ ١ مناسب ارائه شغل راهنمايي و رانندگي و تکميل قسمت خدمت او کاربرگ شماره ١٩ ١ مناسب معرفي و توضيح ٨ مورد از تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و چراغ راهنمايي و رانندگي(پيشنهاد مي شود توضيح چراغ زرد هم به تصاوير اضافه شود) کاربرگه شماره ٢٠ ١ مناسب آموزش مسائل مربوط به رفت و آمد در خيابان ، برخي از مسائل ترافيکي را اين بار در بافت شهري نشان مي دهد نکات ترافيکي از کتاب مطالعات اجتماعي چهارم دبستان (١٣٩٥) درس و صفحه فراواني نوع پيام محتوا آموزش درس ١، صفحه ٤، قسمت ١ مناسب معرفي رفتار مذموم پارک کردن فعاليت در جاي نامناسب درس ٢، صفحه ٧، عکس دوم از ٢ نامناسب حضور عابرين پياده در خيابان ، ميدان امام (ره ) توقف موتورسيکلت نزديک تابلو ايستادن ممنوع درس ٣، صفحه ٨، عکس سمت ١ نامناسب قرار داده شدن سطل زباله در چپ خيابان درس ٣، صفحه ٩ ١ مناسب نمايش ايستگاه اتوبوس و افراد در حال انتظار(ارائه فرهنگ استفاده از حمل نقل عمومي) تصوير فصل ٢، صفحه ١٩ ٢ نامناسب عدم حرکت خودروها بين 10 خطوط ، تجاوز خودروها به حريم عابر پياده ي در حال عبور از خط عابر درس ٥، صفحه ٢٠ ١ نامناسب حضور عابرپياده در ميدان !
براي ساير کتب فارسي(بخوانيم ) دوره دبستان رفع اشکالات زمينه آموزش ترافيک و افزايش پيام هاي صريح و پنهان در اين باره به نظر لازم مي رسد.