چکیده:
یکی از راهبردهای ارتقای کیفی دانشگاهها توجه به رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی است. بر این اساس دانشگاهها تلاش میکنند تا با ارائه برنامههایی به منظور بالندگی اعضای هیئت علمی، گامی در جهت ارتقای کیفیت بردارند. علیرغم تاکید فوق، استقبال اساتید از برنامههای بالندگی هیئت علمی در حد انتظار نبوده است و این موضوع نیازمند مطالعه و رسیدگی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارتقای برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درصدد شناسایی نقاط ضعف آن از دیدگاه اساتید است. در طرحی کیفی و پدیدارشناسانه، مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با 29 نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام و از آنان درباره نقاط ضعف برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه سوال شده است. مصاحبههای پیادهسازی شده با استفاده از روش اشتراوس-کوربین و در سه مرحله کدگذاری شدند. در نتیجه فرایند کدگذاری، چهارده نقطه ضعف برای برنامههای بالندگی شناسایی شدند که عبارتند از: «بیتوجهی به ابعاد گوناگون بالندگی هیئت علمی»، «بینظمی در برنامهها»، «بیتوجهی به انگیزانندههای درونی»، «بیتوجهی به تفاوتهای فردی»، «اجرا نشدن نیازسنجی»، «تعداد و تکرار کم برنامهها»، «منعطف نبودن زمان برنامهها»، «اطلاعرسانی ضعیف»، «موضوعات نامناسب»، «محتوای نامناسب»، «روشهای یاددهی-یادگیری غیراثربخش»، «تعامل و مشارکت پایین»، «نبود سازوکارهای کافی برای ارزیابی اثربخشی دوره» و «ضعف کانالهای بازخورد». برای دستیابی به دیدگاهی جامعتر درباره برنامههای بالندگی هیئت علمی، نقاط ضعف شناسایی شده، در قالب عناصر برنامه درسی طبقهبندی شدند و مورد بحث قرار گرفتند. در مجموع بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه در هر چهار گروه هدف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزیابی نیاز به یک بازنگری اساسی دارد.
خلاصه ماشینی:
از اين رو پژوهش حاضر با هدف ارتقاي برنامه هاي بالندگي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، درصدد شناسايي نقاط ضعف آن از ديدگاه اساتيد است .
در يکي از اين پژوهش ها که در مقدمه مقاله هم به آن اشاره شد و در سال ١٣٨٨ با مطالعه بر روي ١٦٠ نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي انجام گرفت ، تحليل داده ها نشان داد که از ديدگاه اعضاي هيئت علمي برنامه هاي بالندگي آموزشي، حرفه اي، سازماني و فردي مورد نياز بوده است (١٠).
9. Saadattalab A, Fathi Vajargah K, Farasatkhah M, Khorasani A.
A Study of Obstacles to Faculty Members Education and Improvement at Public Universities in Tehran (Qualitative Study).
Investigating the Necessity of Establishing a Faculty Development Center at Shahid Beheshti University (Human Resources, Equipment, and Programs).
Engaging Higher Education Faculty in Innovative Professional Development in Teaching and Learning.
university teaching and faculty development Research Compendium.
Promoting Web-Enhanced Learning in University Teaching: Current Practice in Web- Enhanced Faculty Development.
Research and Development of an Online Course for Royal Roads University Faculty.
Faculty development efforts in support of Web-based distance education among the University of North Carolina schools of education [Internet].
Formative Research on an Instructional Design Theory for Online Learning Communities: A Higher Education Faculty Development Case.
Studying Faculty Development at Shahid Beheshti University and Designing a Model for Continuous Improvement.
The Obstacles of Faculty Member Development in Islamic Azad University.
Canadian Community College Faculty and Teaching and Learning Professional Development [Internet].