چکیده:
بررسی تطبیقی ویژگیهای حواریون در قرآن و انجیلهای چهارگانه موضوع مقاله حاضر
است.
این مقاله میکوشد با بررسی جایگاه و ویژگیهای حواریون در قرآن کریم و انجیلهای
چهارگانه اصل را بر عدم تحریف بگذارد و به تقریب این ویژگیها در قرآن و انجیلها
بپردازد.
از نظر قرآن کریم، «حواریون» یا «رسولان» از جایگاه ممتازی برخوردارند و میتوان با استفاده
از شواهد ذکر شده در آیات، آنان را جزء پیامبران الهی دانست. عبارات زیادی از انجیلها نیز
چنین دیدگاهی را تایید مینماید؛ به ویژه نقش آنان در انجیلها این مطلب را
به خحوبی اثبات مینماید. امّا در مواردی در انجیلها مطالبی به برخی از «رسولان» نسبت داده
شده که مورد تایید قرآن و روایات اسلامی نیست و از شخصیّت و جایگاه حواریون - همچون
برخی پیامبران دیگر در کتاب مقدس - میکاهد که ناگزیر باید این مطالب را جزء تحریفات
انجیلها دانست.
خلاصه ماشینی:
امّا در مواردي در انجيل ها مطالبي به برخي از «رسولان » نسبت داده شده که مورد تأييد قرآن و روايات اسلامي نيست و از شخصيّت و جايگاه حواريون ـ همچون برخي پيامبران ديگر در کتاب مقدّس ـ ميکاهد که ناگزير بايد اين مطالب را جزء تحريفات انجيل ها دانست .
در روايتي از امام رضا(ع ) نيز وجه تسميه ي ايشان به حواريون ، همين مطلب ذکر شده است : ٩٩ علي بن فضال از پدرش نقل ميکند که به امام رضا(ع ) عرض کردم : چرا حواريون بـه اين نام خوانده شدند؟ حضرت فرمود: مردم (اهل سّنت ) گمان مـيکننـد آنـان از ايـن جهت حواريون ناميده شدند که شغل آنان گازري و لباس شويي بود، و لبـاس هـا را از آلودگي پاک ميکردند و اين کلمه مشـتق از لفـظ «حـواري» در «الخبـز الحـوار» (نـان سفيد) گرفته شده و اما از نظر ما (اهل بيت ) وجه نامگذاري اين بوده که يـاران مسـيح هم نفس خود را خالص کرده بودند و هم ديگران را با پند واندرز از آلـودگي گناهـان پاک ميکردند (صدوق ، ١٣٨٦، ٨٠/١-٨١).
نيز روايات متفاوتي نقل شده که آن دو رسول ، دو نفر از رسولان حواريون حضرت عيسي(ع ) بودند و توسط يکي ديگر از آنان تقويت شد (براي نمونه : طبرسي، ١٣٧٢، ٦٥٤/٨ ؛ ثعلبي، ١٤٢٢، ١٢٤/٨).