چکیده:
در این مقاله کوشش بر آن بوده است تا تحلیل و ارزیابی نقادانه برنامه درسی ملی تدوین شده جمهوری اسلامی ایران با توجه به ملاکهای برگرفته از دانش نظری حوزه مطالعات برنامه درسی با تاکید بر مباحث دیدگاههای برنامه درسی و برنامه درسی ملی، بهمنظور شناخت تفاوتها، انحرافها و کاستیهای سند برنامه درسی ملی تدوین شده انجام پذیرد و توصیههایی جهت بازنگری آن حاصل اید. پژوهش از نظر ماهوی در گروه «پژوهش ارزشیابی» قرار میگیرد و از نظر نوع پژوهش، «کاربردی» محسوب میگردد. بررسی و ارزیابی انجام شده با توجه به ملاکهای مورد نظر پژوهش در قالب شش مولفه تشکیل دهنده 1- هدفها و دیگر عناصر اصلی برنامه درسی، 2- برداشتها و مفهوم سازیها از برنامه درسی ملی، 3- الزامات قبلی، زمینهسازیها، شرایط پذیرش، 4- ویژگیهای ساختاری و اجرایی، 5- توجه به برنامهریزی درسی مبتنی بر مدرسه و روندهای نوآورانه و 6- توجه به حوزه دیدگاههای برنامه درسی صورت گرفته است و به دو سوال ویژه در نظر گرفته شده پژوهش پاسخ داده شده است.
the present study focuses on a critical evaluation of Irans National Curriculum Document regard the criteria derived from the theoretical foundation of the field of curriculum designs with an emphasis on some of the related areas including curriculum orientations and national curriculum. This study is conducted within an evaluative framework and it is considered as an applicable inquiry. The research approach is mainly qualitative in form of deductive inference on the base of document analysis in shape of evaluative comparison and analysis. The National Curriculum Document analysis and comparison regard the theoretical basis of curriculum designs and national curriculum has been done on the base of some related components as the extracted criteria. The six related components in comparing and evaluating the National Curriculum Document¡ which are considered as the desired criteria include: 1- curriculum elements including the goals¡ 2-National Curriculum conceptions and theorization¡ 3- the necessities¡ backgrounds and conditions of acceptance¡ 4- structural and implementing characteristics¡ 5- attending to school-based curriculum development and innovative practices¡ and 6- attending to curriculum orientations.