چکیده:
مطالعه تاریخی این دوره و چگونگی شکل گیری لیسانس ریاضی در ایران، از جهات متعدد، آموزنده است و می تواند راهنمای عملی برای ایجاد تغییرات جدید در برنامه درسی دره کارشناسی ریاضی، در ایران باشد. بدین سبب در این مقاله، ابتدا اشاره کوتاهی به سیر تحول تاریخی دوره لیسانس ریاضی در ایران می شود. سپس با استفاده از روش تحقیق تاریخ پژوهی و مطالعه موردی، پس از پرداختن به چگونگی تاسیس دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر) در ایران و راه اندازی دوره لیسانس ریاضی در آن، تغییرات اساسی در ساختار، آموزش و پژوهش در این دانشگاه، بررسی می شود، تغییراتی که به دلیل سطح و عمق آن، به عنوان «جنبش اصلاحات آموزشی»، نام برده شده است. در انتها، با نقد آن چه که رخ داده، به عنوان جمع بندی، چند توصیه برای برنامه ریزان درسی ریاضی در آموزش عالی ارائه می شود تا با آموختن از تاریخ و توجه به یافته های پژوهشی، بتوانیم تغییرات را به گونه ای هدایت کنیم که هم در راستای پاسخگویی به نیازهای متنوع جامعه ایرانی باشد و هم توانایی تربیت ریاضی دان های برجسته را داشته باشد تا افتخارات بین المللی را نصیب ایران کنند.
خلاصه ماشینی:
به گفته باقري (١٣٩١) و قنبري (١٣٨٣)، در اين دوره بود که به تدريج ، همه درس ها از جمله تمام درس هاي رياضي، به وسيله «خليفه ها» يا «دستيارها»، به زبان فارسي ترجمه شدند و شرايط ، براي تأليف کتاب هاي درسي به سبک جديد، فراهم شد که به اعتقاد آن ها، اولين مؤلف ايراني کتاب هاي درسي رياضي در ايران ، عبدالقادر نجم الدوله بود که در دارالفنون تحصيل کرده بود و به تدريس مستقل درس هاي رياضي اقدام کرد.
در ادامه ، ظهوري زنگنه (١٣٨٤) توضيح ميدهد که بدين ترتيب و با تأسيس دانشگاه تهران و دانش سرايعالي، «دوره هاي ليسانس رياضي در ايران شروع شدند و بعضي از فارغ التحصيلان اين دوره ها، با اهداي بورس تحصيلي به آنان از جانب دولت ، براي ادامۀ تحصيل به خارج از کشور رفتند.
٧٥) با اشاره به وجه سنتي اين برنامه ، ابراز ميکند که در آن سال ها، برنامه درسي دوره ليسانس رياضي در ١ سايت رسمي دانشگاه تهران دانشگاه هاي ايران ، «خبري از دروسي مانند جبر و توپولوژي و هندسه و آناليز و جبرخطي و دروس ديگر نبود، حال آن که در آن زمان در کشورهاي پيشرفته ، اين رياضيات را به همين شکلِ حالا تدريس ميکردند» (کزمزاده ، ١٣٧٣، ص .
در نتيجه ، مخاطبان اين رشته با وجود کم بودن تعدادشان ، نيازمند آموزش هاي ويژه اند که در آن ، اگرچه بر در دانشکده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف تلاش زيادي شده است که برنامه کارآموزي، با همکاري انجمن ١ فارغ التحصيلان دانشکده اجرا شود.