چکیده:
این پژوهش، در پی ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه (سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشته ادبیات و علوم انسانی) با هدف ترسیم وضعیت موجود دوکتاب در قالب دو مولفه «جامعیت» و «صحت و اعتبار علمی» بود. پژوهش از نوع ارزشیابی، و با الگوی «مبتنی بر نظر خبرگان» است. جمعیت آماری آن شامل متخصصان تاریخ ادبیات، و دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات در سال تحصیلی 94 - 1393 بوده است. حجم نمونه پژوهش 642 نفر بود. محقق، 5 استان مورد مطالعه را شامل تهران، سمنان، قم، کرمان، و کرمانشاه، به روش تحلیل خوشه ای انتخاب نمود. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران، فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات جهان، و پرسش نامه دبیران بود. روایی پرسش نامه دبیران از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظرات چند نفر از متخصصان موضوعی تعیین شد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب هم سانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 89/0 تعیین شد. یافته ها نشان میدهد دو کتاب در زمینه هایی، فاقد جامعیتاند و صحت و اعتبار علمی آنها نیز در سطح مطلوب نیست.
The purpose of this study was to evaluate the content of the History of Literature Textbook in High schools, based on the two components of "comprehensiveness" and "scientific accuracy". This study is conducted as an evaluation within a connoisseurship model. The population consisted of all the experts in the history of world and Iranian literature, teachers of history of literature textbooks in the high schools of Iran, in 2014-2015 academic years. The sample size of the study was 642 people. The researcher selected 5 provinces, including: Tehran, Semnan, Qom, Kerman, and Kermanshah to implement the research instruments. The research instruments include history of Iranian literature experts interview protocol, history of world literature experts interview protocol, and teachers questionnaire. The validity of the teacher's questionnaire was determined through content validity and by using the opinions of several faculty experts, and the reliability was determined by estimating the consistency coefficient Cronbach's alpha of 0.89. The findings revealed that the books under analysis lack comprehensiveness in some fields, and their scientific accuracy is not at the desired level.