چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رویکرد درس پژوهی معلم بر تفکر انتقادی دانشآموزان میباشد. روش انجام پژوهش نیمه تجربی، و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه ۲ شهرستان زاهدان (دانشآموزان درس پژوه و غیر درس پژوه) میباشد. نمونه آماری ۶۰ دانشآموز پسر پایه چهارم مقطع ابتدایی (۳۰ نفر گروه آزمایش و ۳۰ نفر گروه کنترل) میباشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده و یک گروه بهعنوان گروه آزمایش و یک گروه بهعنوان گروه کنترل انتخاب گردیده است. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی فاسیون میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک گروهی و تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که سطح تفکر انتقادی دانشآموزان پسر در گروه کنترل و آزمایش در پسآزمون (بعد از اجرای رویکرد درس پژوهی) با هم تفاوت دارد. به این معنی که اجرای رویکرد درس پژوهی توانسته است بر سطح تفکر انتقادی دانشآموزان تاثیر بگذارد و باعث افزایش سطح تفکر انتقادی دانشآموزان در گروه آزمایش شود.
The purpose of this study is to investigate the potential effects of teacher's lesson study approach on the student's critical thinking. To this aim, quasi-experimental method is used and the population include all of the fourth graders in district 2 in Zahedan. The study samples are 60 students who are selected by purposive sampling method from the fourth grade that are divided equally between the experimental and control groups. In this study the standard questionnaire has been used (Facione Critical Thinking). For analysis of data, independent t-test and single one sample t test have been used. The results show that the level of students critical thinking in the control group and experimental group are different in the post-test phase. This means that implementation of the lesson study approach could affect the level of critical thinking of students in the experimental group.