چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید در باورهای خودکارآمدی دانشجویان صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بوده اند (مجموعا 7553 نفر). تعداد 366 نفر از این دانشجویان طبق جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی با توجه به حجم هر دانشکده، انتخاب و پرسشنامههای کیفیت تدریس سراج و خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کردند. داده های حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. کیفیت تدریس، قادر به پیش بینی باورهای خودکارامدی دانشجویان (000/0p=،12/30=(364،1)F) و 8 درصد از واریانس باورهای خودکارامدی دانشجویان از طریق کیفیت تدریس اساتید، قابل تبیین بود.از بین مولفه های چهارگانه کیفیت تدریس، ارزشیابی تدریس (003/0، p=008/3 t=) و روابط بین فردی (029/0، p=197/2t=) پیش بینی کننده مثبت و طرح درس (001/0، p=329/3- t=) پیش بینی کننده منفی خودکارآمدی دانشجویان بود. همچنین، مولفه اجرای تدریس (356/0، p=924/0- t=) در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مورد بررسی سهمی نداشت (356/0، p=924/0- t=). بنابراین با توجه به اینکه در مطالعه حاضر، اجرای تدریس در باورهای خودکارآمدی دانشجویان نقشی نداشت، استفاده از روش های تدریس مساله محور که دانشجو را درگیر فرآیند آموزش می نماید، توصیه می گردد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني باورهاي خودکارآمدي دانشجويان علوم انساني از طريق کيت يف تدريس اساتيد Predict Efficacy Beliefs in Human Science Students through Quality of Teaching تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٢/٥/١٨، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٢/٩/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/١١/٢١ دکتر صمد ايزدي ١، دکتر سيد کاظم علوي لنگرودي ٢، Dr Samad Ezadi, Dr seyed Kazeme Alavi Langerudi, Hamideh Pakmehr, 4 حميده پاک مهر ٣، مجتبي تجري Mojtaba Tajari پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش کيفيت Abstract: This study investigated theeffects of the quality of teaching on تدريس اساتيد در باورهاي خودکارآمدي دانشجويان صورت students' efficacy beliefs.
بنابراين با توجه به اينکه در مطالعه حاضر، اجراي according to the teachers' lesson plans andتدريس در باورهاي خودکارآمدي دانشجويان نقشي نداشت ، teaching performance, self-efficacy beliefsاستفاده از روش هاي تدريس مساله محور که دانشجو را played a small rol.
عملکرد اسـاتيد در خصـوص يـک تدريس با کيفيت در صورتي مي تواند منجر به افزايش خودکارآمـدي دانشـجويان گـردد، کـه بـا توجه و ارتقاء اين مولفه ها هم تدريس با کيفيت تري ارائـه شـود و هـم موجبـات خودکارآمـدي دانشجويان را فراهم سازد، البته در خصوص مولفه هاي يک تدريس با کيفيـت ، نقطـه نظـر هـاي متفاوتي وجود دارد، از جمله اجزاي مهم کيفيت تدريس ، مقوله اسـتراتژي هـاي تـدرس و طـرح درس مناسب اساتيد است ، به منظور مقابله با چالش ها و مشکلاتي که ممکن اسـت در برقـراري ارتباط و آموزش فراگيران ايجاد شود، استراتژي هاي تدريس بايد متناسب با زمينـه دانشـجويان انتخاب شود (اورمن ، ٢٠٠٤).
Length of Time in Student Teaching: Effects on Classroom Control Orientation and Self- Efficacy Beliefs, Educational Research Quarterly, 28(3): 3-9.
problem - based learning and self-efficacy : Нол- a capstone course prepares students for a profession , Educational Technology Research and Development, 63 ( 1 ): 65- 83.