چکیده:
هدف اصلی مطالعه ی حاضر، تبیین مولفه های برنامه درسی بر اساس چارچوب نظری و گرایش مولفان کتاب «معادلات دیفرانسیل مقدماتی و مسئله های مقدار مرزی» به منظور شناسایی مبانی نظری آموزش معادلات دیفرانسیل است. تحلیل محتوای این کتاب با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد نشان می دهد شرایط زمینه ای مولفان شامل مقوله «کاربرد معادلات دیفرانسیل» با زیر مقوله های « علاقه مند کردن دانشجویان» و « توجه به نیازهای اساسی دانشجویان» است که در این میان « نوآوری آموزشی » و استفاده از « فناوری » به عنوان شرایط مداخله گر تاثیرگذار هستند. مولفان با قرار گرفتن در شرایط فوق راهبردهای « تلفیق رویکردهای جبری، عددی و هندسی »، « تلفیق ریاضی ورزی افقی و عمودی »، « تلفیق آموزش معادلات دیفرانسیل و مدل سازی » و « تلفیق روش تدریس سنتی و مدرن » را اتخاذ می کنند. در نتیجه به کارگیری این راهبردها، پیامد « برنامه درسی تلفیقی » مطرح می شود. درواقع برنامه درسی تلفیقی در آموزش معادلات دیفرانسیل متضمن این مطلب است که مولفان این کتاب به نوعی درک از برنامه ریزی و تدوین کتاب درسی می پردازند که در دو سوی یک طیف از « ساختاری محض » تا « کاربست تخصصی و صنعتی » در نوسان است
خلاصه ماشینی:
The analysis of the content of thisنظريه پردازي داده بنياد نشان ميدهد شرايط زمينه اي book, based on the grounded theory, suggestsمؤلفان شامل مقوله «کاربرد معادلات ديفرانسيل » با زير that the context conditions of the authorsinclude “applied differential equations” with the مقوله هاي « علاقه مند کردن دانشجويان » و « توجه به raising students’ interest" and"subcategories of نيازهاي اساسي دانشجويان » است که در اين ميان « نوآوري ,In addition "attending to students’ basic needs.
در پژوهش کريمي فردين پور (١٣٩٥) وي به روش تحليل محتوا و با استفاده از چارچوب نظري برنامه درسي واقعيت مدار در حوزه آموزش معادلات ديفرانسيل که شامل چهار مقوله " متصل به واقعيت بودن "، " نزديک به دانشجويان ماندن "، " مرتبط با مسائل جامعه بودن " و " جبري-عددي-هندسي بودن " است ، همه مثال هاي فصل اول و دوم کتاب « معادلات ديفرانسيل مقدماتي و مسئله هاي مقدار مرزي » را موردبررسي قرار داده است .
جدول شماره ١ :مفاهيم ، مقوله ها، درون مايه ها و مقوله محوري حاصل از تجزيه و تحليل داده ها مفهوم (زير مقوله ) , درون مايه (مقوله کلان ) , مقوله هسته علاقه مند کردن دانشجويان , شاط زنه :کاد ادلات , توجه به نيازهاي اساسي دانشجويان , ري مي ربر مع ديفرانسيل , استفاده از فنّاوري , شرايط مداخله گر: نوآوري آموزشي , تلفيق رويکردهاي جبري، عددي و هندسي , , تلفيق رياضي ورزي افقي و عمودي , , تلفيق آموزش معادلات ديفرانسيل و مدل سازي , راهبردها: تلفيق , تلفيق روش هاي تدريس سنتي و مدرن , , ساختاري محض يا کاربست صنعتي و تخصصي , پيامد: برنامه درسي تلفيقي , 3 پس از کدگذاري محوري، مقوله ها با عناوين شرايط عّلي ١، شرايط زمينه اي ٢، شرايط مداخله گر، راهبردها٤ و پيامدها٥ به مقوله محوري ربط داده شدند.