چکیده:
در دهه اخیر، خوانایی متن اطلاعات مالی توجه بسیاری از ناظران بازارهای مالی را به خود جلب نموده است. با این حال، تا کنون پژوهش های تجربی اندکی به بررسی پیامدهای خوانایی متن اطلاعات مالی پرداخته اند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ارتباط خوانایی صورتهای مالی و حساسیت سرمایه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداری می باشد. به لحاظ نظری انتظار می رود، با افزایش خوانایی صورتهای مالی، حساسیت سرمایه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداری (غیرحسابداری) بیشتر (کمتر) شود. در این پژوهش برای اندازه گیری خوانایی، از شاخص فاگ و برای اندازه گیری حساسیت سرمایه گذران به استفاده از اطلاعات حسابداری، از ضریب واکنش سود استفاده می شود. در مجموع، یافته های تجربی پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار و معکوس بین خوانایی صورتهای مالی و حساسیت سرمایه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداری می باشد. همچنین، حساسیت یاد شده برای شرکتهایی که سرمایه گذاران غیرعمده و غیرحرفه ای بیشتری دارند، بالاتر است.
خلاصه ماشینی:
درمجموع ، يافته هاي تجربي پژوهش حاکي از وجود رابطه معنادار و معکوس بين خوانايي صورت هاي مالي و حساسيت سرمايه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداري است ؛ همچنين حساسيت يادشده براي شرکت هايي که سرمايه گذاران غيرعمده و غيرحرفه اي بيشتري دارند، بالاتر است .
يافته ها حاکي از وجود رابطه معنادار و معکوس بين خوانايي صورت هاي مالي و حساسيت سرمايه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداري است ؛ همچنين حساسيت يادشده براي شرکت هايي که سرمايه گذاران غيرعمده و غيرحرفه اي بيشتري دارند، بالاتر است .
اين موارد نشان ميدهد که کارايي اطلاعات قيمت سهام شرکت هايي که داراي استفاده کنندگان حرفه اي بيشتري هستند، ممکن است به طور عمده اي، تحت تأثير خوانايي ضعيف (پايين ) صورت هاي مالي قرار نگيرد.
حساسيت به استفاده از اطلاعات حسابداري با افزايش خوانايي صورت هـاي مالي براي شرکت هاي داراي سرمايه گذار غيرحرفه اي بيشتر (کمتر)، بالاتر (پايين تر) است .
حساسيت به استفاده از اطلاعات حسابداري با افزايش خوانايي صورت هـاي مالي براي شرکت هاي داراي سرمايه گذار غيرعمده بيشتر (کمتر)، بالاتر (پايين تر) است .
اين يافته نشان ميدهد که با افزايش خوانايي صورت هاي مالي، حساسيت يادشده در فرضيه اصلي براي شرکت هايي که داراي سرمايه گـذاران حرفـه اي بيشـتري هسـتند، پايين تر است ؛ درنتيجه فرضيه فرعي اول پژوهش پذيرفته ميشود.
هدف از پژوهش حاضر، بررسي ارتباط خوانايي صورت هاي مالي و حساسيت سرمايه گذاران به استفاده از اطلاعات حسابداري است .
Earning presentation effects on manager reporting choices and investor decisions.