چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین افت تحصیلی و عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام گرفته است و در این پژوهش از رهیافت های نظری همچون : ساختارگرایی، کارکردگرایی، انتقادی و تعامل گرایی استفاده شده است. و هم چنین با استفاده از ادبیات و پیشینه پژوهش، چهار فرضیه استخراج گردید که به مدد شاخص های آماری به محک آزمایش گذاشته شده اند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه دوم استان مازندران در سال تحصیلی(97-1396) می باشند. که حجم نمونه آن بر اساس فرمول کوکران (170) نفر دانش آموز محاسبه شد. و برای دستیابی به نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده گردید. داده ها نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و با استفاده از جداول مربوطه، و با بکارگیری آمار استنباطی در نرم افزار آمار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های این پژوهش موئید آن است که بین متغیرهای : پایگاه اقتصادی-اجتماعی ، سرمایه اجتماعی ، کنترل عملکرد آموزشی و امکانات آموزشی با افت تحصیلی در بین جامعه آماری ، با اطمینان بسیار بالا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر ، در مجموع و به ترتیب متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی با ضریب (29%) ، سرمایه اجتماعی با ضریب (28%) ، کنترل عملکرد آموزشی باضریب (27%) و امکانات آموزشی باضریب (11%) بیشترین ضریب تاثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته (افت تحصیلی) داشتهاند.
The present paper studies the relationship between academic failure and Its effective
social factors among Mazandaran high–school-students.
Some approaches like , structuralism ,functionalism , interactionism and conflict theories were
used here .
through out of research literature four hypotheses were analyzed in the research. the methods
applied
here , were descriptive – survey method.
According to Cochran Alpha (791) students were chosen as sample population in Mazandaran in
2172. The data were gathered through researcher – made questionnaire. Some statistical formulas and
SPSS soft ware were
used here.
The findings show that there is significant relationship between socio–economic status , social
capital , control on education function and educational possibilities with academic failure.
Regression and path analyzes show that socio–economic status (927) , social capital (922) , control on
educational function(929) and educational possibilities (977) have the most standard regression effect
on the dependent variable accordingly.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش موئید آن است که بین متغیرهای : پایگاه اقتصادی-اجتماعی ، سرمایه اجتماعی ، کنترل عملکرد آموزشی و امکانات آموزشی با افت تحصیلی در بین جامعه آماری ، با اطمینان بسیار بالا رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به تفاوت های فردی ، نوع مسائل و مشکلات چند بعدی خانواده و تفاوت های اجتماعی- اقتصادی و به خصوص مهارت های فرهنگی گوناگون خانواده ها ، ارائه آموزش و پرورش یکسان برای همه دانش آموزان میتواند از عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی محسوب شود.
بدین منظور سعی شد تا شاخص های جدید این عنوان پژوهشی را در زمان و مکان جدید و در بین دانش آموزان استان با مدخلیت نقش عوامل اجتماعی و تاثیر آن بر کاهش افت تحصیلی ، مورد مطالعه قرار دهیم .
بنابراین برازش الگوی تحلیل مسیر به قرار ذیل ارائه می شود: شکل شماره (٢): برازش الگوی تحلیل مسیر بر اساس ضرایب استاندارد شده (رجوع شوی به تصویر صفحه) توضیح : دیاگرام علی و مدل تحلیل مسیر در نمودار فوق نشان گر مطالب ذیل است : همانطوری که می بینیم تغییرات افت تحصیلی در بین دانش آموزان با توجه به مدل تحلیل فوق الذکر(به عنوان متغیر وابسته ) مبتنی برمتغیرهای مستقل ، ارائه شده است .
اگـر تصـمیمات کـلان آموزشـی بـه ایجـاد وفـاق اجتماعی در درون نظام آموزشی نینجامد، آن دسته از دانش آموزانی که در آستانه پذیرش آموزه های فرهنگی جامعه هستند را دور ساخته و ناخواسته هزینه های مضاعفی را برای درونی کردن مجدد این آموزش ها بر نظام آموزشـی تحمیـل خواهـد کـرد و اگـر متولیـان امـر در فرآیند نهادینه سازی موفق نشوند به یکی از تجارب ناموفق در جلب نظر نوجوانان خواهد انجامید و نه تنها ما شاهد کاهش افـت تحصـیلی نخواهیم بود،حتی ممکن است ابعاد افت تحصیلی در سطوح مختلف جامعه نیز متکثر شود.