خلاصه ماشینی:
این تغییرات در سال 1394 با استقرار نظام موسوم به 3-3-6 و انتقال انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه دهم دوره دوم متوسطه به پایه نهم، به گونهای دیگر رقم خورد و تاریخ تکرار شد و مشاوران که در این سالها در کشوقوس حذف و احیا و دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه در رفت و آمد بودند، به دوره راهنمایی تحصیلی، که در نظام جدید آموزشوپرورش نام متوسطه اول به خود گرفته بود، منتقل شدند.
برای نمونه، در راهکار 3/7 آمده است: «ارائه خدمات مشاورهای- تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانشآموزان» و همچنین راهکار 4/4: «افزایش میزان مشارکت خانوادهها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دورههای آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاورهای به خانوادههای آسیبپذیر و آسیبزا برای همسوسازی اهداف و روشهای تربیتی خانواده و مدرسه» و راهکار 21/4: «استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و بهکارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایههای تحصیلی».
انتقال خدمات راهنمایی و مشاوره از دوره دوم متوسطه به متوسطه اول، آموزشوپرورش، مشاوران، دانشآموزان و اولیای آنان و حتی سطح کلان جامعه را با چالشهای عمدهای مواجه کرده که در این مقاله سعی شده است به آنها اشاره شود.
از سال تحصیلی گذشته، اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش به منظور هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم برای ورود به دوره دوم متوسطه، دو فرم با عنوان فرمهای شماره 6 و 7 تهیه کرده است.