چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل رویکرد هستی شناسانه و معرفت شناسانه اساتید دانشگاه در فرایند تدریس انجام شده است.با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند 32 عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از مقیاس چهار ربعی شراو و اولافسون و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و با بکارگیری کدگذاری موضوعی تحلیل شدند؛ بنابراین روش پژوهش کیفی بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود، بیش تر اساتید جایگاه نسبی گرایی هستی شناسانه و معرفت شناسانه را اتخاذ کردند. بیش تر اساتید در تطبیق رویکردهستی شناسانه و معرفت شناسانه نسبی گرای خود با روش های آموزشی شان در کلاس درس، با موانع سازمانی، فرهنگی و انسانی روبرو بودند که مانع از برگردان کامل رویکردنسبی گرای آنها در آموزش کلاس درس دانشگاهی بوده است. همچنین اساتید اظهار داشتند ویژگی های شخصیتی، تجربیات دوران تحصیل و همچنین تجربیات دوران تدریس در مسیر تکوین و همچنین تغییر رویکردآنها سهم اساسی داشته است. به نظر می رسد در دستیابی به باورهای پیچیده تر و رویکرد هستی شناسانه و معرفت شناسانه نسبی گرا آموزش عالی باید در برنامه ریزی های آموزشی و امکانات خود بازبینی جدی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
معلماني با باورهاي معرفت شناسي پيچيده تر، توانايي بيشتري 1 Epistemic 2 Levin 3 Content 4 Pedagogy 5 Epistemology 6 Baxter-Magolda 7 Belenky, Clinchy, Goldberger, & Tarule 8 King & Kitchener 9 Perry 10 Schommer 11 Hofer 12 Personal epistemology 13 Schraw, Brownlee, & Berthelsen براي درگيري در حل مسائل بدساختار١ را دارند و بهترين راه حل را بر مبناي شواهد ارائه مي کنند، مهارتي که براي تمامي محيط هاي کاري و مخصوصا حرفه تدريس امري حياتي است (برونلي و همکاران ، ٢٠١٥).
از اين رو با توجه به اهميت رويکرد هاي هستي شناسانه و معرفت شناسانه در فرايند ياددهي-يادگيري و نبود پژوهش در اين زمينه در حوزه آموزش عالي ايران ، پژوهش کنوني به دنبال پاسخگويي به سوالات زير است : ١- ماهيت رويکرد هستي شناسانه و معرفت شناسانه اساتيد دانشگاه مازندران چگونه است ؟ ٢- آيا بين رويکرد هستي شناسانه و معرفت شناسانه اساتيد با روش هاي تدريس آنها تطابق وجود دارد؟ 1 Holt-Reynolds 2 Opdenakker & Van Damme 3 Kang & Wallace 4 Bereiter 5 Working knowledge ٣-سير تکوين و تغيير رويکرد هستي شناسانه و معرفت شناسانه اساتيد چگونه است ؟ روش پژوهش در اين پژوهش با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته داده ها جمع آوري و تحليل شدند؛ بنابراين روش پژوهش کيفي بوده است .