چکیده:
هدف مقالة حاضر بررسی شرایط و زمینههای شکلگیری مشاغل و انجام فعالیتهای حرفهای در حوزة برنامة درسی است. روش پژوهش کیفی از نوع گروه کانونی و چارچوب شکل دهندة آن مدل مفهومی O’Net است. مشارکت کنندگان در پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 8 نفر انتخاب شدند. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. یافتهها به صورت کلی نشان داد در حوزة برنامة درسی ظرفیتهای لازم برای شکلگیری مشاغل متعدد وجود دارد. مقایسة وضع موجود این حوزه در کشورمان با مدل محتوایی شبکة اطلاعات مشاغل با شاخصهای چهارگانه اصلی شامل مشخصات افراد شاغل (توانایی، علائق شغلی، ارزشها و روشهای کاری)، شرایط لازم برای شاغل (شامل مهارتهای پایه، مهارتهای عمل متقابل، دانش و آموزش)، تجارب لازم برای شاغل (شامل تجربه و کارآموزی، مهارتهای لازم برای ورود به شغل، مهارتهای عمل متقابل و گواهینامهها)، اطلاعات خاص شغل شامل عنوان شغل، توصیف شغل، عناوین جایگزین، وظایف و ابزار و فناوری)، ویژگیهای نیروی کار (شامل اطلاعات بازار کار و دورنمای شغلی)، شرایط شغل (شامل فعالیتهای کلی، فعالیتهای میانی و فعالیتهای خرد و جزئی، محیط سازمانی و محیط کار) نشان میدهد در اکثر موارد با شاخصهای مدل مفهومی O’Net مطابقت ندارد به عبارت دیگر حوزة برنامه درسی در ایران با تبدیل شدن به مشاغل تخصصی فاصله قابل توجهی دارد. بر این اساس حرفهای شدن فعالیتهای شغلی و شکلگیری طبقات مشاغل تخصصی از ضرورتهای کم کردن این فاصله است.
خلاصه ماشینی:
Comparison ofبا شاخص هاي چهارگانه اصلي شامل مشخصات افراد شاغل (توانايي، the current status of curriculum in Iran with theعلائق شغلي، ارزش ها و روش هاي کاري)، شرايط لازم براي شاغل (شامل content model of the occupation information networkwith four main indicators including worker مهارت هاي پايه ، مهارت هاي عمل متقابل ، دانش و آموزش )، تجارب لازم ability, job interests, work values and)characteristics براي شاغل (شامل تجربه و کارآموزي، مهارت هاي لازم براي ورود به شغل ، including basic)worker requirements ,work styles(skills, mutual skills, knowledge and education), مهارت هاي عمل متقابل و گواهينامه ها)، اطلاعات خاص شغل (شامل including experience and)experience requirements عنوان شغل ، توصيف شغل ، عناوين جايگزين ، وظايف و ابزار و فناوري)، ,(training, skills entry requirements, licensingويژگيهاي نيروي کار (شامل اطلاعات بازار کار و دورنماي شغلي)، ,including title)occupational specific information description, alternate titles, tasks, tools and شرايط شغل (شامل فعاليت هاي کلي، فعاليت هاي مياني و فعاليت هاي خرد Including)workforce characteristics ,technology(و جزئي، محيط سازماني و محيط کار) نشان ميدهد در اکثر موارد با ,(labor market information and occupational outlookشاخص هاي مدل مفهومي O’Net مطابقت ندارد به عبارت ديگر حوزة including work activities)occupational requirements organizational context and the work context) show برنامه درسي در ايران با تبديل شدن به مشاغل تخصصي فاصله قابل توجهي that in most cases it does not meet the O'Netدارد.