چکیده:
در عصر جهانی و بینالمللی،مدرسان دانشگاهی کمتر به عنوان تامین کنندگان اطلاعات و بیشتر به عنوان مفسرانی هستند که مسوولیتشان ایجاد محیط مناسب علمی برای درک عمیق حوزههای علمی است .در این راستا هدف اصلی ونقطه توجه برنامه ریزان درسی ، اساسا طراحی اهداف وبرنامه های آموزشی مطلوب و کار آمد بوده ا ست.
دراین مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است تا رویکردهای بین المللی سازی برنامه های در سی آموزش عالی در کشور های مختلف را مورد بررسی ومطالعه قرار دهد.ودر نهایت الگوی مناسب برای کشور ایران را پیشنهاد می دهد.. نمونه پژوهش شامل دانشگاهها ونظامهای آموزش عالی در کشورهایی که به بین المللی کردن آموزش عالی پرداختند، از قبیل آمریکا،کانادا واسترالیا می باشد.
روش نمونه گیری پژوهش به صورت نمونه گیری هدفمند از بین کشورهایی که در زمینه بین المللی ساختن برنامه های درسی آموزش عالی فعالیت کرده اند، انجام گرفت.
یافته های تحقیق شامل استراتژیها ،برنامه ها وفعالیتهای مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروشهای تدریس ویادگیری آموزش عالی در هر کشور می باشد. مقایسه استراتژیهای سه کشور آمریکا ، کانادا و استرالیا نشان داد که مهمترین استراتژی این کشورها بینالمللی کردن برنامة درسی و یادگیری و الحاق محتوای بینالمللی به برنامههای درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامههای مبادله کمتر مورد توجه است. امروزه ارجحیت بر بینالمللی سازی برنامههای درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور میباشد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی ومقایسه استراتژی ها ،برنامه ها وفعالیت های مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروش های تدریس ویادگیری آموزش عالی در کشورهایی از قبیل : آمریکا، کانادا و استرالیا وارایه مدلی مناسب برای کشور ایران است .
1 - Delong Lizzot 2Qualitative Content Analysis 3 -Inductive Category Development 4Mayring 5 - Purposive روش جمع آوری اطلاعات کیفی پژوهش در این پژوهش روش جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه وبررسی مدارک علمی ، کتابخانه ای ومنابع اینترنتی ونشریات کشورهایی که در بین المللی کردن برنامه های در سی آموزش عالی تلاش کرده اند،همچنین مصاحبه با کارشناسان ومتخصصینی که در زمینه ارائه مدل برای بین المللی ساختن برنامه های درسی فعالیت کرده اند، انجام گرفت .
اهداف زیر برای تدوین فرصت هایی برای دانشجویان مؤثر است : فهم زمینه های محلی و ملی مثل : زمینه چند فرهنگی و بومی، فهم زمینه های بین المللی متنوع ، توانایی کار با گروه های متنوع ، فرهنگ ها، افراد و ارزش های مختلف ، انجام تغییراتی در طرح تدریس و یادگیری شامل انعطاف پذیر بودن برنامه های درسی، تلفیق عمودی برنامۀ درسی با منابع خاص در زمینه بین المللی سازی ، مرور برنامه ها و دوره ها و نظارت هدف از این طرح ارائه جریان خطی شکل ، انعطاف پذیر، تلفیق عمودی برنامۀ درسی با منابع خاص است .