چکیده:
افزایش رقابتپذیری در بخش آموزش عالی باعث بروز تفاوتهای عمیق در بین مؤسسات آموزشی گردیده، در این زمینه بحثهای اساسی مطرح است که هرکدام درزمینه ی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها نقش مهمی ایفا میکنند ازجمله میتوان به کیفیت آموزش، اثربخشی، هزینه، ارائه خدمات چندگانه اشاره نمود. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخصهای کیفی در آموزش عالی ایران است. روش تحقیق ازنظر جمعآوری اطلاعات میدانی پیمایشی، ازنظر هدف کاربردی و ماهیت آن توصیفی است. جامعه آماری دانشجویان و اساتید دانشگاههای شهرستان بوشهر بود که نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجامگردید و تعداد 602 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با مطالعه منابع واخذ نظرات استادان با تجربه وصاحب نظر دربحث آموزش بدست آمد و پایایی 89/.= که از طیق آزمون آلفای کرانباخ محاسبه گردید. نتایج تحقیق که بر اساس آزمونهای تی تک نمونه ای ، تحلیل واریانس، و تحلیل عاملی بود نشان داد که تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر متغیر برنامهریزی و ارزشیابی آموزشی بیشتر از سایر متغیرهای کیفیت است همچنین با احتساب متغیر سمت پاسخ دهندگان ،دانشجویان میانگین بالاتری به تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود برنامه ریزی وارزشیابی دوره ها نسبت به اساتید دادند.
خلاصه ماشینی:
178 فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال نهم ، شماره ٣، پاییز٩٧، پیاپی ٣٥ نتایج تحقیقات و بررسی های انجام شده حاکی از آن است که کیفیت آموزشی دانشگاه های ایران در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار ندارد، ضعف بنیه ورودی ها به دلیل غلبه یکجانبه پاسخگویی به تقاضای اجتماعی، عدم تناسب خروجیها باتقاضای بازار کار و نیازهای متحول و متنوع جامعه ، مدرکگرایی و فقدان بهره وری از منابع محدود عمومی در آموزش عالی (٢٠٠٠,Bazargan)ازجمله مواردی هستندکه وضعیت موجود کیفیت در آموزش عالی را مناسب نمیدانند.
اشاعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش به عنوان یک راهبرد آموزشی جدیدمی تواند تأثیرات ذیل را بر کیفیت آموزش عالی برجای بگذارد: ١- آموزش های متناسب با نیازهای جامعه و منطبق با اهداف ملی برنامه ریزی میشود تا علاوه بر ایجاد رغبت و انگیزه در فراگیران ، آموزش و تدریس برای استاد و فراگیر، هدف دار شده و یادگیری پایدارتر و عمیق تری فراهم شود ٠ ٢- استقرار یک سیستم ارزشیابی که به وسیله آن میتوان ضمن بهبود و ارتقای کیفیت علمی، بهبود کلی نظام دانشگاهی را مدنظرقرارداد و درعین حال در متن نظام دانشگاهی بوده و ضرورت های آن برخاسته و منطبق بر ویژگیهای آن نظام باشد .
Study Of The Virtual Learning Methods And Tools To Enhance Tha Quality Of Education From The Perspective Of Khodabande Islamic Azad University Professors .
The Study Of Relationship Between Information Technology And Scientific Development Using Cognitive Map. Quarterly Of Research And Planning In Higher Education,No. 51,73-97.