چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی الگوی ساختاری شاخصه های مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون و هیئت های کشتی کشور بود. مدیریت کیفیت جامع شامل سازماندهی کلیه ارکان و منابع سازمان برای نیل به کیفیت و برآورده کردن نیازهای مشتریان و منافع کارکنان است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کمی و از حیث اجرا از نوع پژوهشهای کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها، از روش توصیفی - تحلیلی در قالب پیمایش استفاده شد. آزمودنی های این پژوهش را پس از تعیین تعداد کل افراد فعال در حوزه پژوهش (380 نفر به استناد دبیرخانه فدراسیون)، 157 نفر از کارشناسان نخبه کشتی کشور به صورت تصادفی تشکیل دادند. برای پاسخگویی به سوالات پژوهش، از ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) که در بر گیرنده هشت مولفه مدیریت کیفیت جامع (برمبنای تحلیل عاملی اکتشافی) بود، استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد ساختار تعریف شده برای مدیریت کیفیت جامع 41/64 درصد از کل واریانس را تبیین کرده و درصدهای واریانس برای هر یک از عوامل هشتگانه به ترتیب برای پشتیبانی مدیریت ارشد (51/ 5)، ارتباط با مشتری (29/ 5)، ارتباط با تامین کنندگان (22/ 3)، مدیریت منابع انسانی (02/ 3)، رفتارهای کارکنان (69/ 2)، فرایندهای طراحی (68/ 2)، فرایندهای تولید (43/ 2) و تضمین کیفیت (07/ 2) بود. همچنین، با توجه به شاخصها و خروجیهای نرم افزار لیزرل میتوان گفت که دادهها نسبتا با مدل انطباق دارند و شاخصهای ارائه شده، نشان دهنده آن اند که در مجموع مدل ارائه شده، مدل مناسبی است. در نهایت به نظر می رسد حصول به کیفیت و اثربخشی که دور از دسترس نباشد، داشتن تحصیلات ورزشی، سابقه مدیریتی مرتبط با حوزه کاری، ثبات شغلی، توجه به پویایی و تغییر نظام مند سازمان، مدیریت مبتنی بر کار انفرادی، اهمیت دادن به نظرات و تصمیمات کارکنان، ارزشیابی مداوم و دیگر عواملی که می توان آن ها را در سازمان های پویا و پیشرفته یافت، در زمره عوامل مهم کیفیت در فدراسیون کشتی ایران به شمار می آیند.
خلاصه ماشینی:
(کیرنر،1381) در این راستا به منظور بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، ابزارهای مختلفی توسط سازمان ها به کار گرفته می شود که از معتبرترین و متداول ترین آنها می توان به مدیریت کیفیت جامع(TQM) ، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) ، مهندسی مجدد فرایندهای سازمان(BPR) و غیره اشاره کرد(وستون،2001).
جدول 3: نتایج سهم واریانس هر یک از عامل های شناسایی شده شماره عامل نام عامل مربعات بارهای استخراج شده واریانس کل درصد واریانس درصد واریانس تجمعی 1 مولفه 1(پشتیبانی مدیریت ارشد) 51/5 14/13 14/13 2 مولفه 2(ارتباط با مشتری) 29/5 611/12 75/25 3 مولفه 3(ارتباط با تامین کنندگان) 32/3 91/7 67/33 4 مولفه 4 (مدیریت منابع انسانی) 02/3 21/7 88/40 5 مولفه5(رفتارهای کارکنان) 69/2 41/6 29/47 6 مولفه6 (فرایندهای طراحی) 68/2 4/6 69/53 7 مولفه7 (فرایندهای تولید) 43/2 78/5 48/59 8 مولفه 8(تضمین کیفیت) 07/2 93/4 41/64 همان طوری که در جدول 3 ملاحظه می شود بر مبنای مقادیر ویژه، واریانس عامل ها و درصد واریانس تجمعی، توان پیشگویی عوامل بر اساس مجموع واریانس عامل ها برابر با 41/64 درصد است؛ یعنی، سوالات مدیریت کیفیت جامع در کل 41/64 درصد از کل واریانس را شامل می شود- درصدهای واریانس برای هر یک از عوامل هشتگانه ارائه شده است.
علاوه بر این، اصول کیفیت بر عملکرد سازمانی موثر است و مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک فرهنگ و نه ابزار، نقش مهمی را در پیش برد اهداف سازمان های ورزشی بر عهده دارد.