چکیده:
تهدیدات جهانی تروریسم، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم، نیاز به استقرار منابع امنیتی محدود برای به حداکثر رساندن اثربخشی آنها را افزایش داده است. پیشبینی اقدامات آینده و بررسی تمام راهبردهای ممکن مهاجمان تأثیر زیادی در موفقیت نبرد دارد. نظریه بازی یکی از فنون آیندهپژوهی محسوب میشود. در این مقاله به بررسی بازیهای امنیتی در محیط فازی پرداخته شده است. بازیهای امنیتی مدل رویارویی یک مدافع و چند نوع مهاجم را مورد بررسی قرار میدهد. هدف این مقاله، ارائه یک مدل و روشی برای محاسبه راهبرد بهینه مدافع در شرایط عدم قطعیت است. نحوه مدلسازی تهدیدات امنیتی مراکز حمل و نقل عمومی شرح داده شده است. برای حل مشکل عدم قطعیت مدافع برای رویارویی با نوع مهاجم ناشناخته از رویکرد بازی بیزی استفاده شده است و برای رفع مشکل عدم قطعیت ناشی از ابهام در فهم کارشناسان و قضاوت نادقیق آنها، نظریه فازی به کار گرفته شده است. پس از ارایه مدل، مسأله با استفاده از – برشهای اعداد فازی به صورت قطعی نوشته شده است. در نهایت به بررسی مدل به دست آمده و نقش آن در آیندهپژوهی تهدیدات امنیتی پرداخته شده است، و اعتبار روش پیشنهادی برای یک نمونه کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
نویسندگان در کارهای قبلی بازیهای ماتریسی و دوماتریسی را در محیط فازی مورد بررسی قرار دادند و موقعیت آورانشه در جنگ جهانی دوم را به صورت یک بازی ماتریسی با عایدیهای فازی مدلسازی کرده و نشان دادند که راهبردهای به دست آمده از روش پیشنهادی با تصمیم دکترین آمریکا مطابقت دارد (Bigdeli amp; Hassanpour, 2016:1; Bigdeli et al.
لذا فضای راهبرد مهاجم نوع به صورت زیر نمایش داده میشود: به تصویر صفحه مراجعه شود مدلسازی دوسطحی فازی در این بخش مدل بازی امنیتی را در محیط فازی شرح میدهیم.
با توجه به توضیحات فوق، مدافع با آگاهی از اینکه پس از گرفتن تصمیم، مهاجم قادر به مشاهده راهبرد وی خواهد بود به دنبال تخصیص بهینه منابع امنیتی برای حفاظت از اهداف مورد نظر است.
از ویژگیها و قابلیتهای مدل پیشنهاد شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1) بررسی راهبردهای دو طرف و خروجی حاصل از هر راهبرد 2) در نظر گرفتن دو نوع عدم قطعیت در مدل: نوع مهاجم ناشناخته و ابهام در اطلاعات 3) رفع مشکل عدم قطعیت مهاجم ناشناخته با استفاده از بازی بیزی 4) رفع مشکل ابهام در اطلاعات با استفاده از نظریه فازی 5) تصادفیسازی راهبردها 6) تحلیل ریاضی مدل 7) ارایه نقطه تعادل استاکلبرگ قوی بازی (که همواره موجود است): با استفاده از این نقطه مدافع میتواند با آگاهی از اینکه پس از انتخاب راهبرد، مهاجم قادر به مشاهده آن خواهد بود و بهترین راهبرد خود را در مقابل آن انتخاب خواهد کرد، میزان حضور نیروهای امنیتی خود را در اهداف مختلف تعیین کند.