چکیده:
تعهد سازمانی منجر به نتایج مطلوب سازمانی، همچون عملکرد بالاتر، ترک خدمت کمتر و غیبت کمتر خواهد شد و در یک زنجیره تامین یکپارچه، شراکت استراتژیکی قوی با تامین کنندگان، درک و پیش بینی آنها از نیازهای تولیدکننده را به منظور بهتر برآوردن نیازهای متغیر آن تسهیل خواهد کرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل تعهد کارکنان بر عملکرد سازمانی در شرکت خودروسازی سایپا می باشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت های کوچک و متوسط زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا در استان مازندران در بهار سال 1397 در 9 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ، به تعداد 1614 نفر بوده و روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری طبقه ای نسبی با فرمول کوکران و به تعداد 311 تعیین گردید. داده ها از طریق نرم افزارهایSPSS و AMOS مورد بررسی قرارگرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید. آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد، متغیر تعهد سازمانی بر ادغام تامین کننده و هم چنین تعهد سازمانی کارکنان بر یکپارچگی داخلی تامین کننده ارتباط معنی داری دارد اما فرضیه سوم که تعهد سازمانی بر ادغام مشتری را مورد بررسی قرار می داد، رد گردید.
خلاصه ماشینی:
2-6-ادغام(یکپارچگی) داخلی 5 به لحاظ عملیاتی در این پژوهش، منظور از ادغام(یکپارچگی) داخلی، میانگین مجموع نمراتی است که آزمودنی با پاسخگویی به 3 گویه پرسشنامه مورد استفاده(پرسشنامه استاندارد زنجیره تامین و عملکرد سازمانی آلفالا لوکه، مارین گارسیا و مدینا لوپز( 2015))، شامل گویه های 6 تا 8، به این متغیر اختصاص می دهد و بر این اساس، وضعیت این متغیر و ارتباط آن با متغیرهای دیگر تحقیق، از دیدگاه کارکنان شرکت خودروسازی سایپا- استان مازندران مورد بررسی قرار می گیرد.
2-7-جهت گیری ادغام(یکپارچگی) خارجی 6 به لحاظ عملیاتی در این پژوهش، منظور از ادغام(یکپارچگی) خارجی، میانگین مجموع نمراتی است که آزمودنی با پاسخگویی به 3 گویه پرسشنامه مورد استفاده(پرسشنامه استاندارد زنجیره تامین و عملکرد سازمانی آلفالا لوکه، مارین گارسیا و مدینا لوپز( 2015))، شامل گویه های 9 تا 11، به این متغیر اختصاص می دهد و بر این اساس، وضعیت این متغیر و ارتباط آن با متغیرهای دیگر تحقیق، از دیدگاه کارکنان شرکت خودروسازی سایپا- استان مازندران مورد بررسی قرار می گیرد.
2-8-ادغام(یکپارچگی) مشتری 7 به لحاظ عملیاتی در این پژوهش، منظور از ادغام(یکپارچگی) مشتری، میانگین مجموع نمراتی است که آزمودنی با پاسخگویی به 3 گویه پرسشنامه مورد استفاده(پرسشنامه استاندارد زنجیره تامین و عملکرد سازمانی آلفالا لوکه، مارین گارسیا و مدینا لوپز( 2015))، شامل گویه های 12 تا 14، به این متغیر اختصاص می دهد و بر این اساس، وضعیت این متغیر و ارتباط آن با متغیرهای دیگر تحقیق، از دیدگاه کارکنان شرکت خودروسازی سایپا- استان مازندران مورد بررسی قرار می گیرد.