چکیده:
هدف این پژوهش، طراحی مدل عوامل موثر در عملکرد صادرات شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات ورزشی بود. این پژوهش ازحیث نوع پژوهش، کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها، ازنوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر همة مدیران شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات ورزشی بودند که محصولات خود را به سایر کشورها صادر میکردند. طبق برآوردهای انجامشده، تعداد مدیران بالغ بر 72 نفر بود. در این پژوهش، برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد 60 نفر از اعضای جامعه بررسی شدند. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامة پژوهشگرساخته متشکل از 39 سوال) استفاده شد. برای بررسی رابطة بین متغیرها و تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازارگرایی بر قابلیتهای بازاریابی تاثیر دارد و قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی، قابلیت نوآوری و عملکرد صادرات تاثیر دارند. نتایج تاثیر مزیت رقابتی و قابلیت نوآوری را بر عملکرد صادرات نشان داد. همچنین، نتایج نشاندهندة نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی در رابطة بین بازارگرایی و عملکرد صادرات و نیز نقش میانجی مزیت رقابتی و قابلیت نوآوری در رابطة بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد صادرات است. صادرکنندگان تجهیزات ورزشی میتوانند با بهرهگیری از نتایج این پژوهش و شناخت عوامل موثر در عملکرد صادرات و تقویت آنها، عملکرد صادراتی خود را بهبود بخشند.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: بازارگرایی، عملکرد صادرات، قابلیت نوآوری، قابلیتهای بازاریابی، مزیت رقابتی مقدمه صادرات، یکی از مهمترین گامهای اولیة سازمانها برای توسعة و سرمایهگذاری با هدف ورود به بازارهای جهانی و گسترش فعالیتهای بینالمللی آنها است (سهیل و آلشبن<FootNote No="148" Text=" Sohail &amp;amp; Alashban"/><FootNote No="5" Text=" Sohail &amp;amp; Alashban"/>، 2009، 52).
شرکتهای فعال در این صنعت میتوانند با تولید محصولات خود و عرضة آنها به بازارهای داخلی و خارجی، علاوهبر کسب سود موجب ارزآوری در کشور شوند؛ اما بررسیهای میدانی نشان میدهند که فعالان این صنعت همچون بسیاری از دیگر صنایع کشور عملکرد بسیار ضعیفی درزمینة صادرات محصولات خود دارند؛ بهطوریکه میتوان گفت در کشور ما شرکت تولیدکنندة تجهیزات ورزشی که عملکرد قابلقبولی در صادرات محصولات خود داشته باشد، وجود ندارد و شرکتهای کمفعال در بازارهای خارجی تنها توانستهاند بخش بسیار اندکی از بازارهای کشورهای کوچک و غیرتوسعهیافته را از آن خود کنند؛ بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع و نیز فقدان مدل جامعی برای بررسی عوامل مؤثر در عملکرد صادرات، این دغدغه برای پژوهشگران مطالعة حاضر ایجاد شد تا بهدنبال ارائة الگوی جامعی برای بررسی تأثیرگذاری عوامل مرتبط با بازار بر عملکرد صادرات در شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات ورزشی باشند.
05 روایی: در این پژوهش، برای بررسی روایی از روایی همگرا (معیار میانگین واریانس استخراجی متغیرها) استفاده شده است که نتایج آن گزارش میشود.
Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance.
Journal of Innovation Economics &amp; Management, 13, 129-50.
Moreover, the results also confirmed the impact of competitive advantage and innovation capability on export performance.