چکیده:
هدف کلی: هدف تحقیق بررسی و شناخت وضعیت مهارتهای ارتباطی دبیران تربیت بدنی استان اردبیل بود.
روش شناسی: روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا مطالعه موردی و از نظر هدف کاربردی بود و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان اردبیل می باشد و با توجه به جامعه آماری شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای و به صورت نمونه در دسترس برگزیده شد ،و جمعا ۷۰معلم تربیت بدنی از سطح استان اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند.ابزار تحقیق پرسشنامه مهارتهای ارتباطی موثر ۶گانه قاسمی بود که روایی صوری و سازه و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود.
یافته ها: مهمترین یافته هانشان داد که در سطح توصیف میانگین نمره مهارتهای ارتباطی پاسخ گو ۸۳/۳ است که بیشتر از سطوح اعلامی تحقیقات پیشین است همچنین مشخص گردید که در سطح تبیین میدان شغلی پاسخ گو به علت تناسب با الزامات و اهداف مرتبط تاثیر قابل توجهی در متغیر وابسته یا موضوع دارد بدین معنی که مشاغل آموزشی بیشتر از سایر مشاغل و محیط های کاری مهارت های ارتباطی را می طلبد .
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق،فرضیه پژوهش مبنی بر ارتباط مستقیم و معنادار بین پایگاه اجتماعی فرد و میزان مهارت های ارتباطی مورد تایید قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان اردبیل می باشد و با توجه به جامعه آماری شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای و به صورت نمونه در دسترس برگزیده شد، و جمعاٌ 70 معلم تربیت بدنی از سطح استان اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر پرسشنامه مهارتهای ارتباطی ششگانه قاسمی(1394) است.
یافتهها وضعیت مهارتهای ارتباطی 6گانه باهم در دبیران تربیت بدنی استان اردبیل در جدول شماره 1 ارایه شده است.
میانگین مهارت زبان بدن مربوط به دبیران تربیت بدنی استان اردبیل به مقدار3066 است که از سطح متوسط بالاتر است.
میانگین مهارت کار با فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مربوط به دبیران تربیت بدنی استان اردبیل به مقدار4028 است که از سطح متوسط بالاتر است.
همچنین نتایج تحقیق نشان داد که مهارت سخن گفتن مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.
در خصوص مهارت گوش دادن نتایج تحقیق نشان داد که مهارت گوش دادن مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.
به علاوه نتایج تحقیق نشان داد که مهارت خواندن مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.
نتایج تحقیق نشان داد که مهارت زبان بدن مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.
نتایج تحقیق نشان داد که مهارت کار با فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.
در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی 6گانه باهم مورد مطالعه از میانگین سطح متوسط بالاتر است.