چکیده:
شناخت و تفسیر تصویر فضای شهری به عنوان مقصد گردشگری، هدف اصلی این پژوهش است تا بتواند راه را برای تغییر یا تعمیر این تصویر ذهنی، از طریق شناسایی ویژگیهای محیطی دخیل در آن، فراهم کند. این پژوهش جز اولین پژوهشها در این حیطه (گردشگری شهری) است که فضای شهری را موضوع و مقصد گردشگران داخلی قرار داده است. این پژوهش از نوع تفسیری است و از نظریه زمینهای استفاده کرده است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل30 نفر از گردشگران داخلی بودند که از فضاهای شهری اصفهان، دیدن کرده بودند. دادهها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته، جمعآوری شدند. سپس بر اساس تحلیل ساختارمند نظریه زمینهای و بر اساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. مقوله مرکزی، تصویر ذهنی گردشگران داخلی از فضاهای شهری اصفهان است که در دو بعد شناختی و عاطفی و با توجه به شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آنها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
حوزه هاي زيبايي شناختي منظر سيماي روان شناسي پديدار پياده گردشگري طرح مفهوم شهري شهري شهر محيط شناسي محوري شهري "تصوير شهر و مکان " هدف از شکل زيبا تئوريکلان ارتقاخوانايي بررسيتعامل شناخت وساخت ارتقاپياده تبديل مکان به طرح مفهوم برايبعد انسان ومحيط هويت وحس مداري مقصد "تصوير ادراکيو مکان شهر" بصريطراحي شهري افراد شاخص نسر١،١٩٩٠ زوکر١٢، لينچ ١٠،١٩٦٠- اپليارد٨،١٩٧٠- مونتگمري ٦، اوينگ و چوي ١وهمکاران ، ١٩٤٥- جيانگ ١١،٢٠١٣ رامادايرو ١٩٩٨-توآن ٧، کلمنت ٥،١٩٩٩؛اسميث ٢، کالن ١٣،١٩٧١ موسر٩،١٩٩٨ ١٩٧٥ ٢٠١٣ ٢٠٠٦؛گيلبوا٣و همکاران ،٢٠١٥؛ استايليديس ٤ و همکاران ،٢٠١٧ 1 -Choi 2 -Smith 3 -Gilboa 4 -Stylidis 5 -Ewing & Clemente 6 -Montgomery 7-Tuan 8 -Appleyard 9 -Ramadier & Moser 10 -Lynch 11 -Jiang 12 -Zucker 13 -Cullen مفاهيم مرتبط مهرانگيزي - تصويرعيتي - خوانايي-نقشه بازنماييدرونيحس مکان -هويت محصوريت -تصويرمقصد-واقعه و نزديک تصويرارزيابانه -تصويرذهني– شناختي-شکل وبيرونياز مکان -تعلق به شفافيت - فرهنگي - انسجام - تصويرارزيابانه شهرخوب - شهر-نقشه مکان -وفاداري مقياس انساني تصويرسازيمجدد- پيچيدگي - مسيريابي ذهني-ادرک- توريست -اهميت بازاريابي-توسعه رازآلودي طرحواره اجتماعي-تصوير اجتماعي/اقتصادي - پذيرياجتماعي حمايت ازتوسعه گردشگري-شهر خلاق ،شهر هوشمند-وجهه - تصويرکالا تئوري عمده ترجيحات منظرشهري روان شناسي روانشناسي حس تعلق سيمايشهر گردشگريشهري مورد استفاده محيطي-تصوير توپولوژيک اکولوژيک - –برندسازيمکان ارزيابانه نقشه شناختي روش عمده مصاحبه - مصاحبه - نقشه شناختي - نقشه شناختي - مصاحبه -پرسشنامه پرسشنامه مصاحبه -پرسشنامه پرسشنامه پرسشنامه مصاحبه -پرسشنامه مصاحبه - پرسشنامه تعريف تصوير اينکه مردم ، تصويرذهنيکيفيت شيفيزيکي تصويرذهني، تصويرمحيط يا کيفيت يک تصويرمجموعه اي چگونه منظرشهر ايجاده شده که امکان بالاييرا تصويرياست مکان چيزياست مکان که آن ازباورها،ايده هاو ومعنايآن را خنثينبوده ، براياحضاريک که فردازيک که درغياب محيط راآشناو احساساتياست که ارزيابي ميکنند، احساسات و تصويرقويدرهر پديده درذهن فيزيکيدرذهن همزمان متمايز يک فردازيک تصويرذهني عواطف بيننده مفروض ، ميسازد.