چکیده:
هدف از مطالعه و بررسی رابطه کاربرد اصول مدیریت کیفیت فراگیر بر تعارض سازمانی(بین فردی) در فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد. این پژوهش با روش توصیفی– پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل کلیه، مدیران و کارکنان فدراسیون بسکتبال میباشد (N=50) و نمونه آماری آن به علت محدود بودن جامعه به روش تمام شمار کلیه جامعه در نظر گرفته شد (N=50) میباشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته اصول مدیریت کیفیت فراگیر و پرسشنامه تعارض سازمانی)بین فردی( که روایی آنها با استفاده از نظرات جمعی از اساتید تایید شده و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 و 0/93 بدست آمده است. داده های بدست آمده با استفاده از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چند متغیره، آزمون میانگین، آزمون تحلیل واریانس و آزمون T تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مولفه های مدیریت کیفیت، مشتری مداری با مقدار میانگین 18/55 و انحراف معیار 2/32 دارای میانگین و انحراف معیار بیشتری است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین مولفههای مدیریت کیفیت فراگیر، فقط دو مولفه ارزشیابی کارکنان و درگیری و مشارکت کارکنان با تعارض سازمانی رابطه ی معنی داری مشاهده نشد (P>0/05)، بقیه مولفه ها همگی معنی دار و تایید شدهاند. همچنین مشاهده شد که از طریق مولفه های حمایت و رهبری، توانمندسازی کارکنان، مشتری مداری، آموزش و شناسایی کارکنان، برنامه ریزی راهبردی، اصل بهبود مستمر، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از نظام پیشنهادها میتوان تعارض سازمانی را پیشبینی کرد (0/05≥P). ولی دو مولفهی ارزشیابی کارکنان و درگیری و مشارکت کارکنان قادر به پیشبینی نمرات تعارض سازمانی نمیباشند (0/05≥P) و از مدل پیش بینی خارج شدند.
خلاصه ماشینی:
همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر، فقط دو مؤلفه ارزشیابی کارکنان و درگیری و مشارکت کارکنان با تعارض سازمانی رابطه ی معنی داری مشاهده نشد (05/0Pgt;)، بقیه مؤلفه ها همگی معنی دار و تأیید شدهاند.
لذا با توجه به نقش محوری ورزش بسکتبال در جامعه و به ویژه در میان جوانان و سازمانها و جهتدهی پیشرفت در سایر بخشها و نقش مهمی که این شیوه مدیریت در بهبود کارکردهای مدیران و کارکنان فدراسیون بسکتبال و اهمیت تعارض بین فردی در افزایش یا کاهش راندمان فدراسیون دارد، ضرورت انجام این پژوهش احساس گردیده است و محقق می خواهد به این سوال پاسخ دهد که بین اصول مدیریت کیفیت فراگیر و تعارضسازمانی (بین فردی) در بین کارکنان فدراسیون بسکتبال ایران چه رابطهای وجود دارد؟ در این رابطه اوزکالپ و همکاران (2009) در تحقیقی روش های مدیریت تعارض را ارزیابی کرد و نتایج آن نشان داد که نخست یکپارچگی و همکاری، دوم مصالحه و سازش، سبکهای مدیریت تعارض مدیران ترکیه هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
) یافتههای جدول شماره(2)، حاکی از آن است که از بین مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر، مؤلفه های مشتری مداری، آموزش کارکنان، برنامه ریزی راهبردی، و تجزیه و تحلیل اطلاعات رابطه معکوس و معناداری با تعارض سازمانی در سطح 01/0 دارند.
یافتههای تحقیق نشان داد که از بین مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر، مؤلفههای مشتری مداری، آموزش کارکنان، برنامه ریزی راهبردی، و تجزیه و تحلیل اطلاعات رابطه معکوس و معناداری با تعارض سازمانی در سطح 01/0 دارند.