چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تعارض والد-فرزند و هوش هیجانی در نوجوانان دختر با و بدون پدر وابسته به مواد بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علّی - مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر با و بدون پدر وابسته به مواد در دوره متوسطه دوم سال تحصیلی 1396-1397 در شهرستان رشت بود. نمونه شامل 60 دانش آموز دختر دارای پدر وابسته به مواد و 60 دانش آموز دختر بدون پدر وابسته به مواد بودکه به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه تعارض والد-فرزند و پرسش نامه هوش هیجانی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین نوجوانان دختر با و بدون پدر وابسته به مواد در تعارض والد- فرزند و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود داشت. بدین صورت که نوجوانان دختر با پدر وابسته به مواد تعارض والد-فرزند بیشتر و هوش هیجانی کمتری در مقایسه با نوجوانان دختر بدون پدر وابسته به مواد داشتند. با توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که وابستگی به مواد در پدر می تواند عاملی موثر در افزایش تعارض های والد-فرزند و کاهش هوش هیجانی در دختران نوجوان باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین نوجوانان دختر با و بدون پدر وابسته به مواد در تعارض والد- فرزند و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود داشت.
با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که وابستگی به مواد در پدر میتواند عاملی موثر در افزایش تعارضهای والد-فرزند و کاهش هوش هیجانی در دختران نوجوان باشد .
الگوی سالم رابطه والد و فرزند یکی از مؤلفههای اساسی در رشد و تربیت فرزندان به شمار میآید که در شکلگیری بسیاری از ابعاد همچون شخصیت، نگرشها، هیجانات و احساسات مؤثر است (نیک، بارنت، پریوت و شانلیچاتام Niec, Barnett, Prewett Shanley Chatham"/، 2016).
بر اساس الگوی سالووی، مایر، گلمن، تروی و پالفای Salovey, Mayer, Goleman, Turvey Palfai"/ (1995) هوش هیجانی توانایی شناسایی هیجانهای خود و دیگران، تمایز بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای هدایت افکار و اعمال فرد است.
در همین راستا نتایج برخی از پژوهشها حاکی از آن است که نمرات بالا در پرسشنامه هوش هیجانی با سطوح پایین برخی رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی رابطه دارد (رایس Reis"/ و همکاران، 2007؛ میکلازاک، پتریدس وهوری Mikolajczak, Petrides Hurry"/، 2009).
بر این اساس و با توجه به مطالب ذکر شده سوال اصلی پژوهش حاضر این بود که آیا بین تعارض والد-فرزند و هوش هیجانی در نوجوانان دختر با و بدون پدر وابسته به مواد تفاوت وجود دارد؟ روش جامعه، نمونه و روش نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع علی - مقایسهای بود.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور مقایسه تعارض والد-فرزند و هوش هیجانی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با و بدون پدر وابسته شهر رشت در سال تحصیلی 1396-1397 انجام شد.