چکیده:
هدف از مطالعه حاضر نگاهی به موانع حس توانایی و عزت نفس در دانش آموزان شهرستان بندرعباس با رویکردی بر هنر (مطالعه موردی؛ دانش آموزان کلاس چهارم دبستان پسرانه سما بندرعباس) بود. پژوهش از نظر نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف پژوهش کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر برابر با تمامی دانش آموزان پایه چهارم دبستان پسرانه سما شهرستان بندرعباس خواهد بود. که با استفاده از جدول مورگان و نمونهگیری خوشهای، تعدادی دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات مرتبط با عزت نفس از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات مرتبط با ناسازگاری و عدم عزت نفس از پرسشنامه سنجش میزان تفاهم در زندگی جاودان (1390) استفاده شد و اطلاعات مرتبط با افت تحصیلی نیز با استفاده از پرسشنامه¬ای استرلینگ (2003) گردآوری شد. روایی ابزارهای استفاده در مطالعه حاضر، با توجه به استاندارد بودن آنها مورد تایید میباشد. جهت تعیین پایایی در مطالعه حاضر از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از توزیع و گردآوری داده¬ها، جهت تعیین طبیعی بودن توزیع داده¬ها از آزمون کولموگراف-اسمینوف، و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون t و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه منفی و معنی¬داری بین ناسازگاری و مولفههای آن (برآورده شدن انتظارات قبل از ازدواج، مسائل عقیدتی، ویژگی¬های شخصیتی) با کاهش عزت¬نفس، دانش آموزان دبستان پسرانه سما شهرستان بندرعباس وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین ناسازگاری و مولفههای آن (برآورده شدن انتضارات قبل از ازدواج، مسائل عقیدتی، ویژگیهای شخصیتی) با کاهش عملکرد تحصیلی، دانش آموزان وجود دارد و بین متغیرهای مرتبط با عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
اما میتوان عنوان نمود در کمتر مطالعه به بررسی رابطه مولفه ناسازگاری زناشویی و مولفه های کاهش عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پرداخته شده است .
1 بین ناسازگاری و مولفه های آن (برآورده شدن انتضارات مسائل عقیدتی، ویژگیهای شخصیتی) با کاهش عزت نفس (و مولفه ها)، دانش آموزان پایه چهارم دبستان پسرانه سما شهرستان بندرعباس ارتباط معناداری وجود دارد.
مویدفر و همکاران (١٣٨٦)، در مطالعه ای با عنوان رابطه سبک های دلبستگی و عزت نفس اجتماعی، نشان داده اند که زمینه تحصیلی عزت نفس مشتمل بر مقدار ارزشی است که یک کودک به عنوان یک دانش آموزان به خودش نسبت میدهد.
ورشورن (١٩٩٦)، در مطالعه ای با هدف بررسی مولفه های روانی خانواده بر دانش آموزان و رشد اجتماعی کودکان ، بیان نموده است که که بین خودپنداره ، مقبولیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی که همگی جلوه های مختلف رشد اجتماعی کودک هستند با پیشرفت تحصیلی آنها رابطۀ مثبت وجود دارد.
در این رابطه ، قره باغی (١٣٨٩) در زمینه مشکلات رفتاری، پژوهشی انجام داد و اظهار نمود که تعارض بین والدین پیش بین رشد اجتماعی کمتر و مشکلات رفتاری بیشتر در نوجوانان و دانش آموزان است .
نتیجه گیری به طور کلی و در یک جمع بندی نهایی از نتایج مطالعه حاضر میتوان عنوان نمود که به نظر میرسد ناسازگاری والدین به طور کلی تاثیر منفی و معناداری بر عزت نفس دانش آموزان دارد که نتیجه آن میتواند افت عمکردی فرد در تمامی موارد همانند افت تحصیلی باشد.