چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور ارزیابی و تحلیل محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت پلسک انجام شد و به بررسی میزان انطباق محتوای کتاب درسی علوم پایه ششم ابتدائی با مولفه های خلاقیت پلسک براساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است.روش: دراین تحقیق از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است. این روش توسط «ویلیام رومی» برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن می توان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب علوم ششم ابتدایی می باشد. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی ششم با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله «ویلیام رومی» جمع آوری شده، سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی وارزیابی قرارگرفت.یافته ها: درتجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب درگیری با محتوا که به وسیله ویلیام رومی پیشنهاد شده، استفاده گردید که ضریب درگیری حاصله 66/0 به دست آمد و سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نمایانگر پرداختن به سطح آمادگی بیش از سایر سطوح می باشد. نتیجه گیری: براساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت کتاب علوم ششم ابتدایی به لحاظ میزان درگیر شدن یادگیرنده با محتوا فعال محسوب می شود اما به لحاظ میزان انطباق با مولفه های خلاقیت نیاز به بازنگری دارد.
خلاصه ماشینی:
فرشید قاسمی و جعفر جهانی (١٣٨٧) در پژوهشی با عنوان "ارزیابی اهداف و محتوای کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک " به این نتیجه رسیدند که حدود ٦/٥ درصد اهداف این کتاب ها در طبقه آفریدن قرار دارند و محتوای کتاب های علوم با توجه به چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک و تکنیک ویلیام رومی نیز توسط آنها ارزیابی شد که نتایج حاکی از ضریب درگیری خلاق کمتر از ٠/٢٥ بود.
سؤال دوم : تا چه اندازه محتوای کتاب علوم پایه ششم با توجه به الگوی خلاقیت پلسک ، دانش آموزان را درگیر فعالیت های فکری خلاق می کند؟ گزینش و بررسی مقوله های فعال از روش رومی و قرار دادن مقوله های فعال در چرخه ی خلاقیت پلسک نشانگر این بوده که از مجموع ٢٥٠ واحد متن ، ٩٧ واحد خلاق و ١٥٣ واحد غیرخلاق وجود دارد.
28 ٢- از ان جایی که الگوی خلاقیت پلسک برای درس علوم تجربی تدوین شده است پیشنهاد می شود، علاقه مندان به تحلیل محتوای کتاب درسی، محتوای کتب سایر دروس را از دیدگاه الگوی نوین آموزش خلاقیت مورد بررسی قرار دهند.
The data related to the presentation method of the content of the primary school grade six sciences book have been collected using the pattern suggested by William Rumi, then the contents of the Creative units were examined and surveyed, Using Plsek’s conducted creativity Cycle.